Wednesday, October 9, 2013

WARGAKILANG: Warga Penoreh - tiada yang peduli


Petang tadi saya dapat email daripada sahabat saya, sdra Shukri TYDP Wargakilang. Dalam email tersebut beliau cerita ada seorang rakannya, Tauke Minyak Sawit Mentah nak hantar mai 30 pax minyak masak 1kg, 30 pax gula 1kg, 30 pax tepung 1 kg dan 30 pax bihun – untuk disumbangkan kepada program JJMK Korban Wargakilang tahun ini.

Saya reply balik, saya kata:

“Elok bawa pi Selama (Sebuah Pondok di Selama Perak, tempat program korban kami tahun ini) combine dgn daging korban...sana ramai penoreh getah. Nak habag kat hangpa satu kisah benar yg tak ramai orang tau...aku rasa Dato Najib pun tak tau... penoreh2 ni bila musim hujan x leh menoreh, depa akan berhutang dengan tauke getah sekerap utk beli beras dan keperluan harian, bila dah tak hujan dan boleh menoreh; hasil menoreh yg tak seberapa selepas dibahagi dua dgn tuan punya getah tu pula nak kena bayar hutang tauke getah sekerap yg depa pinjam di musim hujan tu...akibatnya keluarga penoreh ni hidup sengsara tak cukup pendapatan tak kira musim hujan ke tidak...sebab tu aku duk pulun minta beras dan usung beras masuk kg...sedih...tak dak sapa nak bela nasib depa...mungkin ini satu sebabnya Tuhan jadikan NGO kita nie...utk bantu depa2 ni..wallah hu aklam.”

Memang betul, dua tiga hari lepas waktu saya balik ke kg halaman saya di Baling Kedah pi melawat jenazah seorang saudara rapat meninggal, dalam perjalanan pulang waktu bersembang dengan abang kandung saya yang rapat dengan saudara mara kami penoreh getah di sana sebab abang saya ini meniaga pekan hari, selalu balik kampung ambik ulam-ulam kampung untuk dijual – selalulah beliau mendengar keluh kesah kawan-kawan sepermainannya sewaktu kecil-kecil dulu yg kini jadi penoreh getah kebun orang sepenuh masa.

Abang saya cerita bagaimana sengsaranya mereka nak survive hari-hari dengan pendapatan menoreh yang tak seberapa itu, tambah-tambah sekarang ini dengan harga barang dan kos sara hidup yang makin meningkat, lagilah teruk.

Dia cerita kat saya kisah Kak Nah, Ibu Tunggal anak-4 yang menoreh di kebun orang; sudah lah jumlah pokok boleh dibilang dengan jari, dapat hasil nak kena bagi dua dengan tuan pokok pula; nak dapat sebulan dua tiga ratus pun sakit – tambah2 musim hujan, lagilah sengsara.

Kebetulan on the way balik itu hujan lebat tak nampak jalan, bila saya kata kesian kat depa esok sure tak boleh menoreh, jenuh anak bini nak makan apa; abang kandung saya ini habag:

“2x5 ja hujan tak hujan; bila hujan depa terpaksa berhutang dengan tauke kedai getah sekerap utk beli beras dan sebagainya, bila tak hujan bila boleh menoreh, selepas dibagi dua dengan tuan pokok, dapat dua tiga ratus, nak kena bayar hutang kat tauke kedai getah pulak – sepanjang tahun “sakit” macam tu”

Sebab tu, bila saya tengok gambar2 di bawah ini, gambar beras yg kwn-kwn mai longgok rumah saya, gambar kami pi hantar beras malam-malam selepas balik kerja di daerah Baling, daerah Sik dan juga daerah Kulim-Bandar Bharu ini, saya rasa puas hati sangat, walaupun sedikit penat balik kerja terus pecut pi masuk ke kg2 pedalaman nu.

Sebetulnya, saya menulis ini sebab tak tau nak luah perasaan kat mana, hanya di blog ini saja yang mampu saya curahkan perasaan ini – rasa sedih dan rasa ralat sungguh dengan nasib yang menimpa saudara saudara kita di pedalaman kampung sana. Dengan kos sara hidup dan harga barang yang koi duk naik, dengan pendapatan yang tak menentu, hidup berhutang untuk beli makan anak bini nie, kita rasa ada sesuatu yang amat tak betul sedang berlaku dalam society.

Terima Kasih banyak-banyak kepada kawan-kawan yang duk bagi sumbangan selama ini, insyaallah sumbangan barang-barang itu walaupun hanya 5kg beras cuma, amat bermakna buat mereka-mereka ini. Tkasih, moga ada kebaikannya buat kita semua.

(Sumbangan di waktu malam, bertempat di kedai getah sekerap di Baling Kedah)


(Sumbangan di siang hari, bertempat di rumah seorang kenalan di sempadan Baling/Sik, Kedah)


(Sumbangan di malam hari, bertempat di rumah sepupu saya di Sik, Kedah seorang yang agak berada tetapi tidak lokek untuk menjadikan rumahnya yang agak luas ini sebagai pusat agihan sumbangan)


(Sumbangan malam tadi di sebuah kedai runcit di pedalaman daerah Kulim Bandar/Bharu Kedah)


(Balik kerja saya nampak ada 15 kampit beras di rumah, terus saya call sorang sahabat suruh cari 15 org penoreh getah utk terima sumbangan ini - simple saja, semua sumbangan direct dari kereta TRITON ini saja, tanpa khemah atau pun pentas meja VIP)

Bila sampai di kampung tu, baru perasan beras memang 15 kampit tetapi gula dan minyak masak tak cukup –bila minta nak beli tambah kat kedai runcit di kampung berkenaan, tengok2 gula di kedai itu dah habis dan minyak masak cuma tinggal satu kilo saja – tak tau lah dia meniaga macam mana – mungkin ini juga sekaligus melambangkan tahap kemiskinan di kg tersebut, bukan kata pembeli saja miskin, yang menjual dan meniaga pun susah juga – beli takat cukup2 stok saja. Begitulah adanya.

(Sekali lagi, kpd rakan-rakan yang duk rajin hantar beras-beras ini mai rumah saya, terima kasih banyak-banyak diucapkan. Moga semua kita akan dapat manafaat daripada kerja amal rakan-rakan di NGO Wargakilang ini)

Terima Kasih

moniermatdin@yahoo.com
9.10.13
http://www.moniermatdin.blogspot.com
facebook/wargakilang

1 comment:

Emma Manson said...

Sedih la baca... Saya nak sumbang sikit mcm mana?