Thursday, October 24, 2013

WARGAKILANG: Jln2 Masuk Kg Musim Korban


Sudah hampir seminggu Hari Raya Korban 1434 berlalu. Pada mulanya saya tidak bercadang hendak menulis kisah program Ibadah Korban ini, kerana seminggu selepas Raya Haji hujan lebat turun, mengakibatkan banjir di merata tempat di Utara ini, menyebabkan fokus NGO Wargakilang beralih serta merta kepada usaha membantu mangsa banjir; duk ingatkan tak ada orang dah yg minat nak dengar cerita bab korban - sehinggalah semalam bila seorang sahabat di kilang yang ambik 3 tompok bagian korban itu mai tanya Korban apa cerita? makna kata macam juga kisah2 JJMK Wargakilang yang sebelum2 ini, nak kena juga tulis cerita, habuan untuk kawan2 yg buat Korban dan yang kirim barang2 sumbangan nak tengok sendiri dan nak tau cerita ke mana sumbangan depa tu kami tala pi.


(Ha, ini dia gambar KORBAN, gambar Tuan Guru Ustaz Ismail Mahmud, Mudir Pondok Bandar Hilir, Sik Kedah sedang melakukan korban lembu yang pertama.)

Ada orang kata jangan la tunjuk gambar lembu kena sembelih, kesian kat lembu itu, dia pun ada maruah juga. Saya tak pasti orang yang cakap itu dia ambil dari hadith mana atau ayat quran surah mana. Sengaja saya nak tunjuk kat sini, sebagai tazkirah untuk diri saya sendiri dan juga kawan-kawan yang membaca ini. Lihatlah sendiri nala punya "NGERI" nya bila kena sembelih.

Cuba bayangkan betapa TAATnya Nabi Ibrahim SAW patuh kepada perintah TUHAN suruh sembelih anak sendiri. NGERI tak NGERI, walaupun batang tengkuk anak sendiri, perintah Tuhan punya pasal, terus patuh 100% - SAMIAQ NA WA ATOQNA (Aku Dengar dan Aku Patuh - tak tanya tanya dah). Ya lah, kot-kot la nak tanya, Ya Allah Ya Tuhanku, tak boleh ka aku gantikan anak aku ini dengan UNTA ka apa ka?. Taat dan akur sungguh tanpa soal. Kita, termasuk diri yang menulis ini, boleh ka jadi macam itu?


(Hah, tengok pula gambar yang ini; ini titisan darah yang mula-mula jatuh ke tanah)

Bila tengok gambar ini, saya teringat kata-kata seorang tok alim waktu saya kecik-kecik dulu, tatkala beliau baca kitab lama bab ibadah korban di madrasah lama di kampung saya. Lebih kurang katanya, ada pun pada darah korban itu, sebelum menitis akan ia ke muka bomi ini, terlebih dahulu menitis akan ia ke tangan Tuhan. Nak habag katanya, terlalu besar fadhilat Korban ini, pahalanya dicatat disisi Tuhan sebelum darah tersebut gugur menitis ke bumi lagi.

Mudah-mudahan, kita akan terus boleh buat Korban di bumi Malaysia ini, ya lah duk risau jugak bila tengok perkembangan semasa, duk baca dlm FB dan Internet mcm2 isu berkaitan Korban duk ada; harap-harap tak sampai lah ke tahap suatu hari nanti Korban hanya boleh dibuat di perkarangan masjid atau pun di sekolah2 pondok mcm Pondok Bandar Hilir ini saja!.

Dan, seperti biasa bagi kami di NGO Wargakilang, antara sebab yang kawan-kawan minta tolong kami buat korban ini ialah kerana mereka bergantung kepada kami untuk mempastikan daging2 korban ini dihantar terus kepada golongan sasaran.


(Sdra Aznee, SU Wargakilang sedang menyampaikan sumbangan sekilo daging kpd salah seorang penerima - sebuah keluarga miskin di sebuah kampung di pedalaman Baling, Kedah. Keluarga ini pernah dua hari tak makan nasi sebab tak ada duit nak beli beras. Ini kisah benar, bukan rekaan !!)

(Selain daging korban, keluarga2 berkenaan turut menerima beras dan barang2 keperluan harian termasuklah bawang, ubi kentang, bunga lawang 4 beradik, sub bunjut dll untuk masak SUP Daging)


(TYDP Wargakilang, sdra Shukri Ees mengetuai agihan sumbangan di area Selama, Perak)

(Sumbangan dibawa masuk hingga ke dalam rumah penerima)

Antara penerima yang dikenal pasti lebih awal ialah beberapa buah keluarga Ibu Tunggal yang kurang bernasib baik; antaranya ialah:

(Puan Aishah, Ibu Tunggal anak 5, hat sulung  form 4; suami penoreh getah, meninggal diserang hepatitis C)

(Puan Habsah, IT anak 4, yang sulung di PLKN, suami kerja guard meninggal accident motosikal)

Ramai lagi keluarga Ibu Tunggal yang nasib serupa menerima sumbangan 1kg daging, beras dan lain-lain ini, tak cukup ruang nak dimuatkan semua di sini. Terima kasih banyak2 lah kepada kawan2 yg wakilkan kami tolong buat korban dan juga yang kirimkan barang2 sumbangan ini. Hanya Allah SWT saja yang mampu membalasnya,

Dalam ramai-ramai keluarga yang kami kunjungi, keluarga Mak Nik di bawah inilah yang paling meninggalkan bekas di hati-hati kami. Melawat keluarga ini umpamakan seperti sedang mendengar tazkirah daripada seorang Ustaz yang kami tak nampak. Seolah-olahnya ada Ustaz duk bagi tazkirah kat kami, duk tanya kami:

"Maka, yang mana satu di antara ni'mat-ni'mat Tuhan kamu yang hendak kamu dustakan?" - Ar-Rahman.

Apa tidaknya,  Mak Nik, 50an dlm gambar ini; seorang ibu tunggal, suami sudah lama meninggal, sedang mengidap kencing manis tahap kronik hingga berbalut kakinya dan dlm masa yg sama ada masalah jantung.

Dlm keadaan beliau yg sebegini, diuji pula dengan ibunya, 90an yg uzur dan hampir BUTA mata, dan dua org anak perempuannya, 30 dan 34 tahun, yg kedua2nya juga BUTA dan menantu lelakinya juga BUTA. Salah seorang anak perempuannya yang BUTA itu pula mengidap sakit buah pinggang,  kencing manis dan dipotong sebahagian kakinya.


(Mak Nik, tabah menghadapi Ujian Hidup yang begitu mencabar)

(Normah, anak Mak Nik - BUTA, sakit buah pinggang, kencing manis dan dipotong sebagian kakinya)

(Liza, anak Mak Nik dan suaminya - kedua2 nya pun BUTA)

Dalam perjalanan pulang, saya ada cakap kat kawan-kawan dalam kereta; kita memang kena bersyukur sungguh dengan apa yang ada. Kalau pun mungkin antara kita sedang berhadapan dengan masalah dan dugaan dalam hidup, seteruk-teruk ujian itu pun rasanya tidaklah sampai ke tahap ujian seteruk keluarga Mak Nik.

Kalau tak percaya, cuba buat pilihan tengok, kita pilih nak jadi yang mana satu - nak jadi Mak Nik, Ibu Mak Nik, Anak-Anak Mak Nik atau pun Menantu dia? - kita tentunya tak mampu nak memilih nak jadi yang masa satu. Bersyukurlah dengan ni'mat yang kita ada, walaupun mungkin tidaklah seberapa.

Perjalanan seterusnya membawa kami ke sebuah rumah Melayu lama, yang bagi mereka-mereka (seperti diri yang menulis ini), yang pernah membesar dalam rumah seperti ini sewaktu kecil-kecil dulu, bertandang ke rumah tua ini umpamakan  naik time mesin pulang ke zaman kanak-kanak dua puluh tiga puluh tahun yang silam - begitu nostalgic sekali.

(Menghuni di rumah tua ini ialah dua beranak yang terkurung dalam kemiskinan silam tanpa apa-apa bantuan)


(Boleh nampak betapa excitednya Makcik ini menerima daging korban, beras dua kampit dll itu)

(Kami tutup kembali pagar buluh rumah tua ini, meninggalkan insan dua beranak ini untuk meneruskan kehidupan mereka, dalam dunia mereka yang tersendiri)

Banyak lagi rumah-rumah tua yang sebegini yang kami temui sepanjang perjalanan kami mengagihkan daging korban, beras dan barang-barang sumbangan kepada keluarga-keluarga yang terpilih dari daerah Sik, Baling dan Kulim Kedah hinggalah merentas sempadan negeri menuju ke pedalaman Selama di Negeri Perak.


(Masih ada yang menggunakan kayu hutan sebagai bahan bakar)

Ramai juga yang kami temui adalah warga-warga mas yang hidup sendiri di kg-kg pedalaman. Biasanya bagi golongan seperti ini mereka tidak kisah sangat tentang barangan sumbangan. Bagi mereka kesudian kita untuk berkunjung ke rumah mereka, melawat dan bertanya khabar, yang itu saja pun sudah lebih dari memadai - mereka amat2 menghargainya.

 (Long Jeriah tak putus-putus mendoakan kami. Antaranya, Haji Fendi Ketua Skuad Riki Wargakilang ini cakap, Long Jeriah mendoakan kami diberi kesejahteraan dan kebaikan di Dunia dan juga di Akhirat. Mudah-mudahan dimakbulkan.)

Bagi diri saya pula, antara kenangan yang tak dapat dilupakan sepanjang program agihan daging Korban, beras dan lain-lain barang keperluan sumbangan kawan-kawan ini ialah tatkala menyampaikan sumbangan kepada seorang Ibu Tunggal di sebuah kampung penoreh getah di sempadan daerah Sik dan Baling, Kedah.


Waktu saya interview Ibu Tunggal yang kerja NGO (Noreh Getah Orang) ini, bila saya tanya berapa pendapatan menoreh sebulan, dia jawab bila dibahagi dua dengan tuan kebun getah, dapatlah sikit.

Saya tanya dapat berapa? Dia jawab dapatlah sikit.

"Sikit tu banyak mana? - Seratus, Dua Ratus, Tiga Ratus, Lima Ratus ka SERIBU??"

Sebaik-baik saja saya sebut RM1000 - serentak Cik Puan ini dan juga dua tiga orang Makcik kat belakang tu kata:

"BUUUUUUUU!!!"

(Bahasa Baling, yang bermaksud TU DIA AIH NALA PUNYA BANYAK)

Nak habag kata, bagi keluarga penoreh getah di pokok orang ini, nak dapat RM1000 sebulan itu adalah sesuatu yang di luar imaginasi. RM1000 itu bagi mereka seperti RM1 JUTA untuk orang-orang yang kerja makan gaji macam kita - tak masuk dek akai.

Untuk pengetahuan, Ibu Tunggal NGO ini pendapatan bersihnya jika tidak HUJAN ialah sebanyak RM30 untuk 5 hari. Kalau sebulan, bolehlah ambil calculator kira sendiri. Itu pun kalau tak hujan..

Dalam keadaan ekonomi semasa yang mencengkam, dengan harga barang duk naik tak turun-turun ini, kesianlah sungguh kat keluarga-keluarga miskin dan susah di kg-kg di pedalaman ini. Tak tau lah nak kata apa; harapnya semoga sedikit kisah perjalanan kami di musim Korban ini mampu menjadi takzirah dan iktibar untuk kita semua.

Sekali lagi, terima kasih di atas kepercayaan yang diberikan kepada kami untuk menyempurnakan ibadah korban tuan/puan. Moga bertemu lagi di tahun hadapan.

24.10.13
facebook/wargakilang 


No comments: