Thursday, November 28, 2013

WARGAKILANG: Jln-Jln Masuk Sekolah di Tganu


Persediaan program JJMS Wargakilang masuk kg di Ijok, Perak membantu keluarga miskin menyediakan prasarana anak2 masuk sekolah, alhamdulillah sedang berjalan lancar.

Entah kenapa bila berbicara mengenai program Wargakilang masuk kg membantu persediaan persekolahan ini, padang ingatan saya mesti teringatkan wajah2 anak2 dari keluarga miskin/susah yg kami temui dlm expedisi NGO Wargakilang masuk kg di kawasan perkampungan Nelayan di Kuala Kemaman, Terengganu di awal tahun 2012 yg lalu.


Kemiskinan yg diwarisi di perkampungan nelayan ini hampir sama simptonnya dengan kemiskinan yg kami temui pada keluarga penoreh getah di negeri kedah, kelantan dan utara perak.


Kalau di Baling, Kedah penoreh terpaksa berhutang dgn Tauke getah waktu musim hujan kerana tidak dpt menoreh, dan melunas kembali bila cuaca pulih; kami diberitahu keadaan yg sama berlaku pada keluarga Awak-Awak Nelayan di Kuala Kemaman ini, berhutang dgn Juragan di musim tengkujuh dan melunaskan kembali bila dpt turun semula ke laut.

Sama saja kedua2nya, hidup miskin susah dan sukar sepanjang masa. Tahun lepas saya diberitahu oleh sahabat saya, sdra Azman Ketua Wargakilang Terengganu, ada cikgu sekolah bagitau ada anak muridnya mula daftar masuk kelas hanya selepas beberapa minggu sekolah dibuka. Sebabnya: tak dok pittih nak beli baju kasut beg sekolah.

Bila dapat bantuan kerajaan RM100 hari tu, barulah ayahnya gie beli baju kasut beg sekolah, hantar anak masuk sekolah. Kesian!

Saya tak pasti keluarga mana satu yg cikgu itu maksudkan, tetapi berdasarkan data base yg ada pada sdra Azman, rata-rata keluarga nelayan khususnya yg kerja dgn bot orang, begitulah keadaannya. Kesian sungguh, anak2 tak dapat pi sekolah sebab tak ada duit nak beli baju kasut dan peralatan persekolahan.

Ini adalah typical rumah nelayan di Kuala Kemaman, foto gambar ini sendiri mampu menceritakan sendiri kesukaran hidup tuan rumah dan anak-anaknya.



Ini pula adalah sebuah keluarga Ibu Tunggal anak 7 yg kami temui di antara deretan rumah papan di perkampungan Nelayan ini. Bagaimanalah agaknya si Ibu yang hanya mengambil upah menjahit menyediakan peralatan persekolahan anaknya tahun ini?

Tahun ini, saya duk ingat nak ajak Azman bantu mana-mana keluarga yg kami mampu, tapi kami sendiri dana tak berapa ada. Maka itu, kot kalau sesiapa yg ada rezeki lebih dan berminat nak membantu, bolehlah hubungi sahabat saya ini, sdra Azman Alias di Kemaman, Terengganu untuk maklumat lanjut.

Beliau ada bagi akaunnya Maybanknya 163028656668.
Tel: 0139179989 Azman Alias

Moga kerjabuat kita yg tak seberapa ini ada manfaatnya buat keluarga2 ini.

Tkasih.

moniermatdin@yahoo.com
28.11.13
http://www.moniermatdin.blogspot.com
www.facebook.com/wargakilang


No comments: