Wednesday, May 7, 2014

NGO WARGAKILANG: Jln-Jln Masuk Kg Gerik, Perak

Alhamdulillah, seperti yang dirancang di hujung minggu sempena cuti hari buruh 2014 yang lalu, program JJJMk Jln-Jln Masuk Kg NGO Wargakilang memberi bantuan kepada keluarga susah/miskin di beberapa buah perkampungan penoreh getah di daerah Gerik, Perak telah berjaya disempurnakan.
.
 Deretan konvoi JJMK merentasi bumi Gerik Perak, rata-ratanya membawa anak2 isteri dan keluarga.

Kesemua sekali ada 35 penerima yang sudah dikenalpasti terlebih dahulu oleh pihak AJK Wargakilang.. Ada yang dijemput keluar ke masjid berhampiran jalan besar kerana jalan kg yang sempit tidak sesuai untuk konvoi kenderaan sampai ke sana.

Antara penerimanya ialah Abang Rashid (berbaju oren), seorang pekerja kampung yang tidak tetap pendapatannya, mendapat bantuan JKM RM200 sebulan - sedang menerima sumbangan drpd sdra Lotffi, Bendahari Surau Kilang NAZA Gurun mewakili rakan-rakan di Wargakilang.

(Inilah rumah Abang Rashid yang team Wargakilang kunjungi sebelum program JJMK ini - tiada letrik dan masak pun masih bergantung kepada dapur kayu sahaja.)

Perjalanan konvoi JJMK yang bermula di masjid Tanjung Kala ini kemudiannya menjelajah ke beberapa buah kampung lain di daerah Gerik. Antaranya ialah Kg Kenayat, Padang Jeri, Tanjung Kasau, Ayer Panas dan juga Air Ganda. Untuk diri saya, hanya kampung Kenayat yang pernah saya kunjungi sebelum ini, itu pun sebab ada kenduri kahwin rumah saudara, kampung2 lain boleh dikatakan pertama kali. Itulah yang bestnya JJMK ini, kalau saja-saja nak masuk kg orang tak ada kerja, rasanya memang tak masuk dah.

Beginilah pemandangan biasa dlm program JJMK Wargakilang, para peserta dengan spontan membentuk rantaian manusia passing barang dari tempat parking hingga ke tempat agihan barangan.

                                            Tempat agihan barangan di tepi carok sungai
.
Barang-barang yang sudah siap disusun, lebih kurang 20 pax barangan perlbagai jenis disusun ikut barisan, satu line untuk setiap keluarga.

Dalam banyak-banyak lokasi atau pun route yang kami tempuhi kali ini, perjalananan ke rumah sdra Kamaruzzaman atau pun lebih dikenali sebagai Man di tepi rimbunan buluh kat tebing carok sungai di sebuah kampung di pedalaman Gerik ini adalah antara yg paling menarik.

Man kerja NGO Noreh Getah Orang saja, pendapatan lebih kurang RM500 sebulan, ada tiga orang anak, kecik-kecik lagi. Sorang dlm gambar dan dua org lagi tengah berendam dlm carok sungai.

Perjalanan ke rumahnya melalui denai hutan getah dan sesekali menyusup batang pokok yang terbalik ini amat teruja, terutama bagi anak2 dan remaja kota yg tak pernah merasa suasana jalan desa seperti ini.



Saya lihat sepanjang denai jalan ini dan juga di kiri kanan, depan belakang rumah Man ada kesan tanah macam masih baru di "traktor/bajak" oleh gerombolan BABI HUTAN, mungkin baru hanya tadi malam. Ada sahabat bertanya nak kena samak ka kalau terkena kesan bajak babi nie, tambah-tambah tanah yang basah tu. Wallah hu aklam.

Saya ada terbaca ada orang "intelek" pernah menulis kata di Malaysia ini mana ada org miskin, yg ada ialah orang malas - megahnya tulis. Man mungkin org miskin tapi Man bukan org malas; buktinya untuk menambah pendapatan, di kiri kanan dan belakang rumahnya Man tanam pisang, tetapi terpaksa di pagar rapi dgn belahan buluh tajam utk menjauhi babi hutan.

(Dua aktivist Wargakilang, Waklie dan Muhairi menyampaikan sumbangan minyak dan beras sebagai simbolik mewakili rakan-rakan konvoi yang berkunjung ke rumah Man)

Di bawah rumah Man ada sangkar ayam dan juga seekor ibu itik. Man cakap itik itu asalnya dua ekor berpasangan, mungkin Man bela niat nak jual telur itik utk menambah pendapatan, tapi kini cuma seekor saja yang tinggal sebab seekor lagi itu dah kena telan ULAR SAWA dua hari lepas.

Kesian Man, motong getah harga merudum (RM1.95 sekilo), tanam pisang terpaksa berperang dgn Babi Hutan, bela itik Ular Sawa makan. Inilah sebuah realiti hidup di desa pedalaman.


Bila dengar cerita Man pasal Babi Hutan dan Ular Sawa berkeliaran ini, dan bila tengok gambar ini - rasa bersyukurlah pula sebab ada anggota PDRM mengiringi kami sepanjang perjalanan. Tkasih PDRM dan juga pasukan RELA Gerik serta skuad Marshal Bermotor Sdra Sanushi Daud dan rakan2 di atas kerjasama yg diberikan. Kami di NGO Wargakilang amat-amat menghargainya.

(Para peserta konvoi bergambar ramai-ramai di hadapan rimbunan pohon buluh di tepi rumah Man - waktu ini saya tak habag lagi cerita Ular Sawa yang berkeliaran dua hari lepas - rasanya mai dari pokok buluh tepi sungai ini kot - kalau saya habag, mungkin tak ada yang berani berposing keliling pokok buluh tu..:-))

Selain rumah keluarga miskin/susah, konvoi JJMK kali ini juga turut berkunjung ke rumah anak2 yatim, iaitu rumah anak2 yatim/susah Ummu Salamah di Ayer Panas. Di sini, ada sahabat sponsor kenduri / jamuan tengahari untuk anak2 yatim ini dan juga semua para peserta konvoi.

Aktivist Wargakilang, Kak Tun mewakili konvoi JJMK menyampaikan sumbangan anak-anak yatim/susah di rumah Ummu Salamah. 

Antara rumah penerima yang dikunjungi ialah rumah sdra Huzaini, seorang NGO yang dulunya cuba mempertaruh nasib mencari rezeki di kota raya, namun kos hidup yang tinggi menyebabkan beliau kembali semula ke desa.

Tiada tanah dan tiada rumah sendiri, beliau cuma menumpang rumah pusaka ihsan tuan tanah sambil menjaga rumah dan tanah sekeliling. Terkial-kial untuk meneruskan hidup dgn pendapatan Noreh Getah Orang yang tidak seberapa, baru mencuba-cuba meniaga jual cucur pisang di tepi jalan besar di hadapan masjid tidak jauh dari rumahnya.

Terkejut dan terkesima sdra Huzaini dan isteri melihat jumlah barangan yang diterima - waktu kami berkunjung kata nak bawa mai sumbangan itu, mereka cuma fikir mungkin sekadar beras 10kg sekampit dua.

Macam-macam ada, daripada beras, gula, telur, biskut, bawang, ubi kentang, kicap, sos, tepung, garam, minyak, bihun, roti, kaya, ikan masin hinggalah ke ubat nyamuk, sabun basuh dan juga ubat-ubatan seperti pil cit teck aun, ubat demam dan juga minyak cap kapak.

Memang terperanjat sungguh sdra Huzaini bila saya minta seorang sahabat buka barang-barang dalam semua bungkusan plastik itu.

Saya lihat ada manik-manik jernih bergenang di kelopak mata merah sdra Huzaini, dia mungkin tak sangka sampai banyak macam tu sekali orang bawa mai sumbangan kat dia, kalau hasil menoreh mungkin dua bulan pun belum tentu boleh beli brg2 banyak tu. Beras saja pun dah 55 kg.

Bila sdra Aznee (SU Wargakilang) pi peluk dia, lagilah dia naik sebak.

Kebanyakan yang hadir tak perasan adegan air mata ini, hanya dua tiga orang saja yang perasan.

Sembang pasal gembira dan sayu sebab ada orang amik berat hingga menitis air mata ini, bila sampai rumah saya dapat SMS daripada contact kami di Gerik. Dia bagitau Kak Mah, isteri kepada penerima di bawah ini "TERIAK" - bahasa Baling/Gerik untuk MENANGIS apabila melihat begitu banyak jumlah barangan yang diterima suaminya ini.


(Dato' Osman Chik, Bekas Pengarah Kor Logistic Angkatan Tentera Malaysia di Bosnia Hezergovinia yang sering bersama kami di JJMK sedang menyampaikan sumbangan mewakili kami semua kepada sdra Huzaimi (Mie)).

Bro Mie ini dulunya sihat wal-afiat, boleh buat kerja kampung dan sebagainya untuk menyara keluarganya (4 orang anak 3-14 tahun), tapi kini tak mampu nak buat apa-apa setelah diserang sakit jantung kali ke-2, ada belon 4 ateri tersumbat. Dengan ihsan rumah anak2 yatim Ummu Salamah, isterinya diambil bekerja sebagai tukang masak sambilan dengan pendapatan RM400/bln.

Dengan RM400 sebulan itulah mereka survive, maka memang patut sangat pun Kak Mah isterinya bersyukur sangat-sangat hinggakan "TERIAK" bila kawan-kawan bawa mai barang2 sumbangan sebanyak ini. Mewakili Kak Mah dan Abg Mie kita ini, saya ingin mengucapkan jutaan tkasih yang sangat2 kpd semua. Hanya Allah SWT saja yang mampu membalasnya.

Bercakap pasal menangis dan teriak ini, Tok Leha warga mas di bawah ini, waktu kami mai riki cari orang susah untuk program ini hari tu, waktu berkunjung ke rumahnya dibawa oleh JKKK, saya sempat amik gambar dia tengah teriak tapi tak sesuai disiar atas sebab-sebab tertentu.

 (Pengerusi JKKK / Ketua Kampung - tengah - yang banyak membantu kami mengenal pasti keluarga miskin di kampung ini sewaktu program riki tempoh hari bersama Tok Leha. Tkasih banyak2 dan Syabas Tok Ketua)


(Bila saya mula jadi penglipur lara meriwayatkan kisah hidup Tok Leha - berdasarkan apa yang Tok Leha habag kat kami sewaktu kami berkunjung ke rumahnya - Tok Leha mula mengesatkan air mata)

(Bila saya jemput Tok Leha ke hadapan untuk menerima sumbangan, belum pun sempat ambik barang, terus Tok Leha angkat tangan berdoa dan bersyukur kat Tuhan. Antara yg sempat saya dengar Tok Leha cakap "Syukur, Alhamdulillah berulang kali sambil mendoakan kebaikan buat semua yang terlibat)

DOA TULUS MACAM INI LAH SEBENARNYA YANG SAYA DAMBAKAN DALAM PROGRAM JJMK WARGAKILANG INI.

Mudah-mudahan doa Tok Leha ini dimakbulkan.


Inilah adalah sebahagian daripada wajah-wajah yang menceriakan program JJMK Wargakilang di Gerik, Perak ini. Ini hentian yang terakhir, tetapi melihat pada wajah-wajah mereka ini, seolah-olah macam tidak mahu pulang.

JJMK Gerik berakhir di tepian sungai Gerik ini, insyaallah ketemu lagi di siri JJMK akan datang.

Last sekali, nak habag mai sikit, ada orang mungkin tanya, yang hangpa duk pulun angkut beras masuk kampung bagi ikan bukan bagi joran kat orang miskin ini buat apa - bukannya boleh membasmi kemiskinan pun. Sememangnya pun, bukannya matlamat kami di NGO Wargakilang, sebuah NGO kecik dari kampung ini nak membasmi kemiskinan. Kami bukannya ada DANA pun, bab membasmi kemiskinan serah kat pihak2 yang berkenaan sudahlah, mereka ada DANA dan kepakaran.

Kami masuk kampung ini selain untuk mewujudkan kesedaran kpd masyarakat tentang wujudnya golongan terpinggir yang perlu bantuan, adalah juga kerana mencari JANJI-JANJI Tuhan.


Orang Alim kata di Akhirat nanti timbangan di neraca Mizan akan menentukan arah mana kita dihantar, ke Syurga atau ke Neraka. Jika ditakdirkan timbangan waktu itu menunjukkan 50-50, sama berat Syurga dan Neraka, tiba-tiba ada Malaikat bawa mai pahala extra bawa 5kg BERAS seperti di atas, maka insyallah timbangannya akan berat ke arah Syurga. Sebagai orang Awam yang mengaji agama setakat Tingkatan 5, hat inilah yang kami dambakan.

Sekian Terima Kasih

8.5.15
htttp://www.moniermatdin.blogspot.com
facebook.com/wargakilang


2 comments:

Hidayat Master said...

tiap kali baca memang mata ni masuk habuk..
teruskan amal.
semoga kalian dimurahkan rezeki dan mendapat ganjaran pahala yg setimpal.

Pak Ya said...

Salam, terasa rogi manyak tak leh joint pakej kali ni, apa leh wat, bulan mei taon ni kami padat dgn program..hu..hu..hu.. Syabas konvoi trip ni! Pak Ya - krttmnutama.blogspot.com