Wednesday, January 25, 2012

Jln-Jln Masuk Kg: Tuhan Itu Ada

Alhamdulillah, expedisi amal JJMK (Jln-Jln Masuk Kg) NGO Wargakilang di Pantai Timur selamat berjalan lancar pada hari sebelum cuti Raya Cina 22 Jan 2012. Kesemua sekali ada 25 keluarga yg kami kunjungi.

Terima kasih diucapkan kepada mereka ini yang rata-ratanya tidak kami kenali, yg turut serta setelah membaca artikel mengenai kemiskinan di Kemaman yg tersiar di berbagai website, mailing list, blog dan juga facebook. Terima kasih diucapkan kpd para admin/webmaster yg berkenaan, insyaallah tempias pahala daripada kerja amal ini sampai jua kepada kalian semua.

Terima kasih juga kpd kawan-kawan dari Utara dan juga KL yg turun membawa brg2 sumbangan masing-masing, dan jutaan terima kasih kpd rakan-rakan dari Pantai Timur khususnya bekas pelajar lama SMC (Sek Men Chukai) dan juga SIS (Sek Men Sultan Ismail) di atas kerjasama yg diberikan.


(STORM sarat dgn brg2 makanan sumbangan seorang individu dari Utara)


(TRITON mampat tayar dengan beras 10kg disusun rapat-rapat)


(Longgokan brg2 sumbangan org ramai yg hadir di Masjid Geliga, Chukai diagihkan kpd 25 bahagian)


(Antara rumah Nelayan yg kami singgah – 11 orang mendiami rumah sesempit ini)


Bro ini bersama isteri dan anak2nya tinggal di rumah atas air. Ikut katanya, beliau adalah NELAYAN TULEN, dibesar dan dilahirkan di sini, Nelayan sedari kecil. Tanpa tanah dan tanpa rumah sendiri, hanya menumpang rumah pelantar ini dengan ehsan Tauke Cina.

Apabila melihat sahabat ini, saya teringatkan Prof Ungku Aziz – waktu Pak Ungku datang buat survey mengenai kemiskinan di Kemaman tahun 1960an dulu, saya rasa brother ini tak ada lagi. Makna kata, beliau adalah generasi terkemudian kpd generasi yg pernah dibuat kajian oleh Pak Ungku dulu; sama sahaja seperti hasil kajian Pak Ungku itu, sehingga ke hari ini makan minum mereka sehari2 terus bergantung kpd laut. Kadang-kadang ada kadang-kadang tiada. Bila saya tanya apa jadi bila tiada, dia cakap terpaksalah pinjam kat SAING-SAING (bahasa Tganu: kwn2), bila ada hasil nanti bayar semula.

Begitulah kehidupan mereka, terus-terusan hidup dalam orbit kemiskinan yang terus berputar segar di bumi Kemaman yg bertuah ini. Teringat saya kpd kata-kata Nik Mardihah (pelajar terbaik SPM 2008) dlm radio IKIM malam tadi, satu-satu cara untuk keluar dari orbit ini ialah melalui PENDIDIKAN. Kami merasakan kata-kata adik Nik Mardihah itu ada benarnya juga; jika tidak dilemma kemiskinan ini akan terus menghantui generasi yg akan datang seperti dalam gambar di bawah ini.

Pakcik Tua ini sudah rabun matanya, tidak mampu lagi turun ke laut. Anaknya pula, kerana kemiskinan hanya mampu belajar setakat darjah-6, kalau bersekolah sepatutnya sekarang sudah di form 4 atau pun form 5. Tanpa pendidikan yg sempurna, anaknya ini akan terus hanyut berada di orbit kemiskinan yg sama untuk sekurang-kurangnya satu lagi generasi yg mendatang.


Ini pula adalah wajah keluarga Nelayan yang dalam tulisan saya sebelum ini (Kemiskinan di Kemaman) ada saya ceritakan kisah sahabat kami disergah bila datang buat survey, Abang dlm gambar inilah yang cakap kat dia kata kalau setakat nak datang survey tak payahlah, sebelum ini pun sudah berpuluh orang datang survey minta maklumat macam-macam tapi apa pun tak ada. Alhamdulillah, kami memang betul datang dan tidak memberikan harapan kosong buat mereka. Moga sedikit sumbangan barang-barang keperluan harian ini mampu membantu mereka menempuh saki baki hari yg ada sementara musim tengkujuh akan reda.

Ini pula lain kisahnya.

Kakak ini rumahnya betul2 mengadap laut, singgah sebentar di pelantar rumahnya ini bagaikan tak ingin nak pulang. Belaian angin laut memang tangkap syahdu habis. Kalau buat resort, harga untuk bermalam di lokasi yg sebegini mau mencecah RM250 semalam, tapi untuk keluarga ini, hidup mereka derita sekali.

Dengan suami yg tak mampu kerja kerana prolong illness (sakit lelah berpanjangan) dan anak2 yg bersekolah yg perlu disara, apalah sangat yg mampu dilakukan oleh kakak ini, yang pendapatan hariannya cuma mengambil upah membakar kuih bahulu – RM13 sehari. Itu pun kalau ada bahulu yg perlu dibakar, kalau stok masih banyak (bahulu kurang laku) maka tak adalah kerja dan tak ada upahlah untuk hari itu. Kalau putus bekalan terpaksalah pinjam dari kawan-kawan. Peritnya hidup mereka.

Sebetulnya, saya tak tau nak tulih apa dah mengenai expedisi amal kali ini, sebab jari jemari saya seolah-olah sudah jadi kaku; saya sungguh terkedu bila melihat suasana kemiskinan yg agak parah di sini. Bila ada sahabat sms/call, saya tak tau nak kata apa, saya jawab:

“Aku dah masuk merata kampung dah, merata negeri dah pi bantu org miskin ini, hari itu muka aku pun ada keluar BERSAMAmu bawa krew TV3 pi rumah org miskin kat Kedah, tapi di Kemaman ini kemiskinannya lain sikit, aku rasa miskin depa ni memang betul-betul melayakkan depa untuk dapat beras FIDYAH”

Seperti yg saya tulis sebelum ini, bagi kebanyakan keluarga ini, BERAS adalah bernilai EMAS buat mereka.

Apa tidaknya, ada sorang kakak itu (Ibu Tunggal) bila dapat sumbangan beberapa kampit beras 10kg yg kami bawa itu, terus dia cakap:

“ALHAMDULILLAH, HARI INI DAPAT LAH MAKAN NASI!!”



Bila kami longgokkan brg2 lain sampai bertimbun-timbun kat pelantar rumah dia, kakak ini tak habis-habis mengucapkan TIMA KASIH TIMA KASIH berulang-ulang kali; dia tak tau nak kata apa sampai merah mata dia bergenang dgn air mata, menangis tanda berterima kasih bersyukur tak terkira.


Tanpa ditanya, kakak ini terus mengadu kat kami, dia kata dia ada 5 orang anak-anak yg masih bersekolah yg perlu disara. Tiap-tiap pagi bila bangun tidur, dia kena fikir macam mana nak dapatkan RM15 untuk hari itu supaya anak-anaknya ada makanan untuk dimakan. Kadang2 dia amik upah siang ikan keropok (60 sen sekilo isi ikan), kdg2 ambik upah kemas rumah orang dan apa saja pekerjaan halal untuk dapat RM15 itu.

Dia juga cerita, tahun ini rasa lega sikit sebab anak bongsu dia dah mencecah usia 4 tahun, sudah boleh dihantar ke TADIKA – bukan dgn tujuan nak belajar sangat, tapi beberapa jam tatkala anaknya di TADIKA itu mampu memberi sedikit ruang untuk beliau keluar jauh sikit untuk mencari seringgit dua untuk makan minum anak-anaknya, kerana sebelum ini agak terhad disebabkan beliau terpaksa menjaga anak bongsunya ini. Begitulah peritnya beliau mencari rezeki.

Expedisi amal kami ini secara rasminya berakhir lebih kurang jam 2 petang.

Lebih kurang jam 4, sorang sahabat rasa tak puas hati dan ajak saya kembali ke rumah kakak ini; dia rasa tersentuh sangat dgn nasib keluarga ini dan bagi sumbangan tambahan.

Petang itu kami ke rumah ini lagi; waktu tu jiran-jiran sekeliling penuh mengerumuni rumah beliau, depa pun terkejut tak pernah tengok gamaknya org pi bagi sumbangan barangan makanan berlonggok banyak macam tu sekali – jadi macam kedai runcitlah pulak.
Bila saya habag kat kakak ini kata kami nak bagi sumbangan tambahan, dia lagi terkejut, dia kata tak payahlah tak payahlah – yang dok ada ini pun dah banyak sangat dah.

Terus saya tanya dia, saya kata dah banyak kali dah kami masuk bagi bantuan ke kampung-kampung tapi belum pernah terjadi ada orang minta saya pi bagi bantuan ke rumah yg sama untuk kali ke-2 pada hari yg sama, saya kata ini mesti ada benda yg kakak minta dan berdoa kat Tuhan, dan di atas berkat DOA dan SABAR kakak tu, hari ini Tuhan makbulkan.

Dengan nada merendah diri kakak ini cakap:

“Hmm,nok ghoyyat pun malu (nak cakap pun segan), memang betul pun, dalam seminggu ini, 3 empat hari kebelakangan ini boleh dikatakan tiap-tiap malam saya menangis mengadu nasib kat Tuhan”

Kerana itu barangkali beliau terus jadi tergamam, terkedu dan rasa sebak terharu; mungkin dia sendiri tak sangka di atas tangisan ikhlas beliau itu, hari ini entah dari mana-mana tanpa angin tanpa ribut tiba-tiba berbungkus-bungkus brg-brg makanan dan bertimbun-timbun beras “jatuh mai dari langit” berlonggok kat pelantar rumah dia tu.

Bila beliau dok ulang sebut terima kasih terima kasih yg tak terhingga itu, saya kata kat dia:

“Kak, ini menunjukkan satu benda ja – ini membuktikan bahawa TUHAN itu ADA!!”

Sekian, moga sedikit catatan kisah-kisah JJMK (Jln-Jln Masuk Kg) kami ini ada faedah dan mampu menjadi iktibar untuk kita semua.

Ada masa, jomlah join kami di expedisi JJMK yang akan datang.

moniermatdin@yahoo.com
http://www.moniermatdin.blogspot.com

7 comments:

melintang patah said...

tahniah! warga kilang sekelian....sudah lama & sudah ramai yg merasai budi dari warga kilang semua...sekali sekala, bila jumpa keluarga yg betul-betul dhaif, warga kilang kena bagi pancing juga disamping bagi ikan untuk penyelesaian segera....kalau dapat pancing insyaAllah, mereka akan mula keluar dari memiskinan yg melarat itu...maaf mohon mencadangkan shj

kueh bakar said...

tahniah.dan teruskan..

sedih tgk trg masih ramai miskin tegar...

Mohd Monier Bin Mat Din said...

T.kasih. Masalahnya ni hanyalah sebuah NGO kecik, beberapa org pekerja kilang yg pagi petang siang mlm dlm kilang, kdg2 x sedar di luar siang ka malam. Cuma free bila hari cuti mcm cuti raya cina, hari merdeka, agong, maulud dsgnya. Makanya x sempat nak ke kedai pi cari pancing mcm yg dicadangkan. Insyaallah, doakan di suatu musim nanti kami mampu usahakan pancing2 itu seperti yg diutarakan. Setakat ni satu2nya pancing yg ada cumalah ceramah motivasi yg kami rasa agak berpanjangan kesannya. Sekali lagi t.kasih dankami menghargai pandangan tuan. Adapun isu kemiskinan, bukan tujuan kami nak basmi kemiskinan, itu kerja pihak2 yg berkenaan, kami hanya melakukan apa yg terdaya...w/pun hanya sekampit beras cuma...

Pondok Bandar Hilir, Sik said...

saya doakan sdr moneir dan sahabat-sahabat warga kilang diberi kekuatan ,iman islam ehsan dan dipermudahkkan segala kerja buat mereka oleh Allah berpanjangan ..pada pendapat saya kalau PR merintah sdr Moneir layak dilantik Menteri Kebajikan Masyarakat kerana sangat memahami golongan marahain ..tahniah dan syabas teruskan usha anda moga diberkati Allah

Mohd Monier Bin Mat Din said...

Terima kasih Ustaz di atas doa ustaz ini. Minta tolong tegur sekiranya ada kerja buat kami yang Ustaz nampak ada tanda-tanda nak terkeluar dari landasan asal perjuangan kami, iaitu nak membantu golongan miskin yang terpinggir dan mereka2 yg sama waktu dengannya, di samping bermatlamat penuh nak kutip pahala seperti yang dijanjikanNYA sebanyak yg mungkin sebelum kami dan kita semua kembali kepadaNYA.

Jzk Ustaz.

Unknown said...

Saya baru baca blog tuan ini. Sungguh mulia usaha tuan, saya doakan syurga destinasi tuan. Saya sebenarnya berniat untuk agihkan wang zakat bagi saya terus kepada yg layak menerima, tanpa melalui PPZ. Terlintas untuk beri sebahagian kepada tuan untuk sampaikan bila melawat Kelantan nanti tapi bila baca diakhir coretan NGO tuan tidak pula menerima wang tunai. Dari itu bolehkah tuan kongsikan contact keluarga-keluarga yg telah lawati diKemaman untuk saya serahkan wang zakat yg wajib bagi saya. Terima kasih.

Mohd Monier Bin Mat Din said...

Salam sdra Md Ali,
Sila follow FB wargakilang untuk update terkini aktiviti JJMK Wargakilang di Pantai Timur...tkasih.