Thursday, August 4, 2011

Tazkirah Ramadhan: Kisah Mak Lang


Subuh pagi tadi saya menerima SMS daripada Cikgu Din bagitau kata Mak Lang dah meninggal petang semalam. Dia pun baru dapat tau dari saudara dia di kampong.

Watak Mak Lang adalah sesuatu yang special buat rakan-rakan di NGO Wargakilang khususnya mereka yang mengikuti konvoi Jln-Jln Masuk Kampung di musim Ramadhan yang lepas. Waktu itu ada lebih kurang 30 buah kereta kalau tak silap, masuk kampung bagi sumbangan ramadhan melalui beberapa kawasan Parlimen di negeri Kedah.

Destinasi akhir kami hari itu ialah di rumah Mak Lang.

Mak Lang yang tinggal di Kubur Panjang dlm kawasan parlimen Pendang ini agak seorang istimewa buat kami. Beliau adalah seorang Ibu Tua yang tabah, tinggal di pinggir hutan bersama dua orang anak lelakinya yang agak berusia, seorang ada masalah mental dan seorang lagi agak lurus bendul.



Cikgu Din, jiran setaman saya yang rekemen kami pi rumah Mak Lang.

Sebab utamanya, kata Cikgu Din Mak Lang ini walau pun tua sedikit uzur dan miskin, tapi rajin mai masjid. Hobi utama Mak Lang ialah membaca Al-Quran. Walaupun rumah kayu yang dikongsi dengan lembu-lembu ternakannya itu tak ada letrik, tapi tiap-tiap malam Mak Lang tak pernah miss baca Al-Quran - pakai lilin dan pelita ayam!


Lalu, misi akhir kami dalam Jln-Jln Masuk Kg Ramadhan yang lepas, selepas menziarahi dan menghulur sumbangan kpd berpuluh buah keluarga sepanjang laluan kami itu ialah nak pasang lampu letrik di rumah Mak Lang, tarik letrik dari rumah bersebelahan.



Seronok tak kira Mak Lang bila tengok kami mai ramai-ramai itu, sehinggakan menitis air mata dia.



Dan, kami pun tumpang seronok juga tengok Mak Lang seronok. Kami harap bantuan yang tak seberapa itu akan mampu menceriakan Mak Lang menyambut syawal yang bakal menjelma tak beberapa hari lagi tu.

Sebelum balik, kami ramai-ramai ambik gambaq depan rumah Mak Lang.



Puas hati sungguh Jln-Jln Masuk kampong kali itu, dlm report saya kepada sebuah Badan yg mengamanahkan saya membawa sumbangan barangan kpd Mak Lang itu saya paparkan gambar kwn-kwn sedang memasang lampu letrik, saya tulis kat situ "Deliver Lights to the Poor" [membawa cahaya kpd orang miskin] – dalam makna dia tu.



Tak sangka itu adalah Ramadhan terakhir Mak Lang, Ramadhan pertama dan terakhir bersama lampu letrik dan dapur gas yang kami pasang. Belum pun beberapa hari di Ramadhan ini, Mak Lang sudah pergi menyambut panggilan Illahi.

Rakan-rakan yang tersiar gambar mereka di bawah ini tentunya punya kenangan yang tersendiri bersama Mak Lang. Bila saya amati gambar-gambar ini, seolah-olah mcm lambaian peluk cium terakhir dari Mak Lang buat kami semua.







Tadi, bila saya send email kpd rakan-rakan memaklumkan pemergian Mak Lang ini, seorang sahabat jadi agak terkejut. Bukan terkejut sebab Mak Lang tiba-tiba sudah tiada, tapi dia jadi terpana kerana beliau dan isteri punya satu kisah tersendiri bersama Mak Lang yang tak pernah dicerita kpd sapa-sapa sebelum ini.

Kata sahabat kami ini, hari tu bila beliau dapat tau Mak Lang ini kaki masjid, alim dan rajin baca quran, duduk di pinggir hutan dengan keadaan daif macam tu, beliau dah dapat rasa yang Mak Lang ini bukan manusia biasa macam kita, mesti ada sesuatu yang special pasal Mak Lang ini.

Sebab itu, hari itu beliau dan isteri yang paling last balik. Bila 30 buah kereta itu dah bertolak balik, depa tak balik lagi.

Beliau suami isteri ini pi jumpa Mak Lang, pi cerita masalah depa, dah bertahun dah kahwin tapi masih tak dapat-dapat anak. Dia minta jasabaik Mak Lang, sempena bulan Ramadhan yang barakah itu, minta Mak Lang tolong doakan kebahagiaan buat depa suami isteri, dan kalau boleh mintalah tolong bagi depa dapat zuriat, yang depa lama dah tok tunggu itu.

Semalam Mak Lang meninggal, hari ini sahabat kami ini terus jadi termangu sebab masin mulut Mak Lang dan barakah bulan Ramadhan bangkali, sehari dua ni kawan kami ini tak berani nak pi mana-mana sebab bila-bila masa saja isterinya yang sedang sarat MENGANDUNG ini akan melahirkan anak – zuriat depa yang pertama!

Saya pun tak pasti sebab apa saya tuliskan cerita ini, mungkin sebagai tazkirah untuk kita semua barangkali – JANGAN PANDANG REMEH DOA ORG-ORG TUA dan JANGAN PANDANG RENDAH KEBERKATAN DOA DI BULAN RAMADHAN yang mulia.

Al-Fatihah buat Mak Lang.

Moga rohnya bahagia dan dipenuhi dengan rahmat yang mencurah-curah di alam sana.

Mungkin kisah Mak Lang ini juga boleh dijadikan iktibar untuk kita semua; apakah kita boleh pasti yang Ramadhan ini adalah bukan Ramadhan terakhir buat kita?

Sama-sama kita muhasabahkan diri masing-masing.

Selamat Berpuasa.

moniermatdin@yahoo.com
5.8.11
http://www.moniermatdin.blogspot.com

3 comments:

Azman said...

Al Fatihah

Ariff Budiman said...

Salam
Al Fatihah. Besar ganjarannya mereka yang melakukan kerja amal ini. Teringat saya sewaktu pergi bersama rakan-rakan NGO ke Sik sebelum menyambut ramadhan. Bila di hulurkan bantuan mereka menerima dengan linangan airmata dan doa. Sungguh tersentuh. Kita begitu mewah dengan makanan manakala insan2 ini masih menanti bantuan. Semoga terus istiqamah

Hasfazilah said...

Al-Fatihah untuk mak lang. Semoga rohnya berbahagia di samping pencipta