Sunday, February 12, 2012

JJMK Wargakilang: Tak Perlu Jadi YB

Baru-baru ini saya berkesempatan berkunjung ke rumah seorang sahabat lama, dulunya kerja kilang macam saya juga, tetapi rentetan takdir menyaksikan beliau nekad berhenti kerja dan balik menetap di kampungnya di pedalaman Kedah sana nu, buat kerja sendiri & meniaga sendiri sepenuh masa.

Ketika singgah sebentar di rumahnya, agak kagum juga saya dengan perkembangan sahabat saya ini, bisnessnya makin berkembang, kereta 4WD jenama terbaru, rumah besar dikelilingi pokok2 buah seperti dalam dusun buah-buahan.

Sembang pi sembang mai termasuk bab politik; sahabat saya ni kata ketiga-tiga parti utama bangsa Melayu yang dok ada sekarang ini semuanya sama, 3x5 dan 5x3 belaka. Dia kata, mai PRU13 ini, dia nekad nak masuk calon, nak bertanding atas nama parti Cap Ubi Kayu (parti bebas) nak jadi WAKIL RAKYAT, nak jadi YB!

Sembang pi sembang mai, sahabat saya ini nak jadi YB sebab dia tak puas hati dengan YB-YB yang pernah memerintah kawasan tempat dia tinggal itu; dia rasa kalau dia jadi YB, dia mampu memberi perkhidmatan yang lebih baik kpd rakyat khususnya org-org kampung sekitarnya.

Entahlah, walau pun saya rasa sahabat saya ini ada pengaruh di kawasan itu, boleh jadi pemecah undi antara dua tiga parti utama yang bertanding nanti, tapi rasanya kalau setakat nak berkhidmat kepada rakyat, nak bantu rakyat, ikhlas nak tolong rakyat, nak bantu org-org kampung, tak payah jadi YB pun tat pa kot.

Minggu lepas, di hari maulud, mengambil sempena SUNNAH Nabi SAW yang gemar memberi makan dan membantu org2 miskin/susah, saya bawa balik ke kg kelahiran saya di Baling, Kedah beberapa orang sahabat dari NGO Wargakilang buat kenduri sempena Maulud & jamu org2 kampung makan, bagi sumbangan berkilo-kilo beras yg dikirim oleh kawan-kawan dan juga bawa balik 2 buah 4WD kain baju terpakai yang dikutip oleh kawan2 dari Perlis hinggalah ke KL.




Seorang sahabat bagitau, waktu org-org kampung dok prepare daging dan umbut batang pisang nak buat GULAI BATANG PISANG, dia ada dengar dua org pakcik tua bersembang sesama mereka; sorang tu cakap kalau ada orang selalu buat macam ini baguslah jugak (buat kenduri, bagi beras, kain baju dll), dia kata YB-YB pun tak pernah buat macam ini.


(Kaum perempuan sedang menyediakan bahan-bahan masakan)

Terus saya teringat kat kawan baik yang nak bertanding calun BEBAS tu; rasa macam nak pi habag kat dia, ada banyak cara nak bantu rakyat, tak perlu jadi YB pun tak pa.

Bukannya apa, bila saya tengok meriahnya suasana kenduri maulud ini, bila saya lihat gembiranya mereka berebut memilih kain baju terpakai untuk kaum keluarga mereka ini, dan bila melihat wajah-wajah girang penerima sumbangan beras dua kampit itu, saya rasa terharu – rasa bersyukur sangat sebab Tuhan memilih saya untuk berada dgn kwn2 dlm aktiviti amal di hari Maulud yang mulia ini – dan terasalah juga bahawa kalau kita ikhlas nak bantu org kampong atau pun berkhidmat untuk masyarakat, tak payah jadi YB pun tak pa.

(Abang Man dok cari Jeans tak dapat-dapat...last2 dapat Kemeja..ok gak tu).

(Yang ini trip yg keberapa entah Abang Man mai pilih baju, dah angkut balik banyak helai dah untuk anak-anak dia kat rumah... )


Kakak ini siap bawak anak dia sekali mai pilih kain baju ini...

Dalam ramai-ramai itu pula, ada 20 orang penerima dari kategori Ibu tunggal, warga emas dan mereka yg agak susah/miskin mengikut piawaian org2 kg di situ menerima sumbangan 15 kg beras setiap seorang.




Saudara Aznee, selaku Setiausaha (Penaja) NGO Wargakilang (Muslim) Malaysia sedang menyampaikan sumbangan 15kg beras kpd Tok Esah, seorang warga emas. Boleh nampak Tok Esah tersenyum lebar hingga ke telinga...


Mak Lang bersama 15kg beras, sebungkus brg2 minuman dan satu plastik kain baju terpakai...seronok sungguh Mak Lang...lain kali kalau ada lagi, bakmai la lagi..

Dua hari selepas kenduri Maulud ini pula, ada seorang sahabat call saya, dia minta tolong jadi posmen, dia kata ada anak Dato’ dari KL sana nu kirim Kerusi Roda berkualiti tinggi beserta Air-Circulated Matress (Tilam Khas) untuk org2 OKU, minta tolong sampaikan kpd mereka-mereka yg memerlukan.

Kebetulan, melalui aktiviti amal sebelum ini, kami ada dipertemukan dengan insan-insan yg sedemikian, Alhamdulillah sumbangan itu dapat disalurkan seperti yg dipinta.

Si Harun, OKU tak mampu berjalan, hanya mengengsot bersama kerusi Roda sumbangan insan yg berhati mulia itu. Opss, nak kena habag jugak, Harun bersama dgn baju baru yg kwn2 bagi tu dan juga kopiah putih sumbangan seorang sahabat.

(Adik Joe, 13 tahun yg terbantut tumbesarannya, tak mampu bergerak atau berkata2, sekadar memanggil nama "mak..mak" bila lapar atau dlm kepayahan...moga selesa bersama tilam berudara khas untuk mengelakkan bed sore atau pun kulit belakang melepuh kerana terlalu lama di atas lantas/tilam biasa. Moga tilam khas ini mampu memberi keselesaan kpd adik Joe. Terima kasihlah kpd anak Dato' mana yang kirim mai Tilam ini)

Last sekali, nak kena habag, bila saya lihat gambar2 yg dipaparkan ini, saya jadi terkedu sendiri, rasa nak habag kat semua orang – w/pun bunyi riak – tapi perlu habag jugak:

“KALAU IKHLAS SUNGGUH NAK TOLONG ORG KAMPUNG, NAK BANTU RAKYAT – TAK JADI YB PUN TAT PA KOT NOH!!”

Melalui NGO pun kita boleh merasa jadi YB sebenarnya…

*YB=Yang Berkhidmat bukannya Yang Berhormat (memetik kata-kata mantan YDP NGO Wargakilang).

Sekian secebis nota untuk iktibar bersama.



moniermatdin@yahoo.com


12.2.12


http://www.moniermatdin.blogspot.com/

2 comments:

Ma Yusof said...

Benar sekali tu bro monier....tambah lagi kalau dah jd YB tu maknanya dah bertukaq jadi tanggungjawab/amanah yg wajib ditunaikan pd yg berhak. YB Wargakilang ok....
Satu hal saja tak setuju dgn yg dikata 2x5, 3x5...
Mana nak sama telur yg elok dgn telur tembelang, walaupun luarannya mgkn nampak sama...

Anak Perelih said...

lain kali bawak sekali member yang nak jadi YB bebas tu join aktiviti warga kilang ni... bagi dia berubah fiiran sikit...