Monday, October 7, 2013

Wargakilang: JJMK Korban 2013


Tadi, bila baca email daripada sdra Shukri, coordinator Ibadah Korban Wargakilang untuk tahun ini, saya rasa lega sikit. Bila dia habag kata pendaftaran / tempahan Korban untuk tahun ini sudah ditutup setakat 10 ekor atau pun 70 bahagian yang kami terima itu, saya reply balik; saya kata:

 “Hah, elok gak stop takat 10 ekor itu, tahun lepas bila aku tulis kisah kita masuk kg pi agih-agihkan daging korban yang berlambak-lambak itu, ada orang komen sinis, dia tulis “AKHIRNYA IBADAH KORBAN JADI PESTA DAGING!!”

Tahun ini sebab 10 ekor aje, harap-harap tak adalah orang-orang hebat ilmu agama ini nak kondem kat mamat-mamat berpendidikan secular macam kami ini dengan kata-kata sinis macam itu.

Baru sekejap saya reply, sdra Shukri reply balik. Dia tulis:

“Pesta Daging? – depa apa tau pesta ke tak, depa tau komen je. Depa tau ke daging tu bagi kat sape, agihannya camner? Lantak le ape org nak kata…kalu kat bandar2 pun ramai gak yg gaji bawah RM3K kos sara hidup mahal…sama cam di kg-kg, pendapatan RM200-RM1000 je…nak makan daging fresh bukannya selalu..”

Sdra Wahab, Ketua Wargakilang Utara reply tambah, dia tulis:
“Tok sah duk peduli orang nak kata apa, terus tengok kat depan dan tetapkan hati untuk ikhlas”

Memang betoi kata-kata rakan-rakan saya ini; orang yang komen itu dia mungkin betoi dari kaca mata dia yang tinggi MAKAM ilmu agamanya, tapi dari kaca mata kami set-set NGO Kampung yang selalu berdepan dan bertemu dengan wajah-wajah marhain di kg-kg pedalaman yang hanya sesekali dapat daging fresh untuk masak sendiri ini, kami tak berapa paham bila orang duk pi kata usaha kami duk pi agih2kan daging2 korban ke rumah-rumah di pedalaman itu macam pi buat pesta daging pula.


Bukanlah kami pi hantar satu paha lembu satu rumah, cuma sekilo saja; dan paling banyak pun bila kami lihat keluarga itu anak ramai, kami bagi dua kilo. Dua kilo satu keluarga setahun sekali itu kira PESTA DAGING ka?

Ish ish – depa yang duk baziaq makan daging masak enak2 kat buffet mahal-mahal kat hotel-hotel itu, hat tu kot baru sesuai disebut sebagai Pesta Daging!

 (Sekilo daging untuk keluarga ini kira Pesta Daging ke nie?)

Ok lah, berbalik kpd program Ibadah Korban Wargakilang tahun 2013 ini, kami ingin mengucapkan jutaan terima kasih khususnya kpd mereka yg menyumbang kpd 70 bahagian yang berkenaan. Insyaallah bahagian daging tuan/puan itu akan sampai kepada golongan yang selayaknya.

Antara golongan yang layak itu ialah mereka yang tidak meminta seperti warga-warga pondok yang tiada punca pendapatan menghabiskan usia mereka menadah kitab di beberapa buah pondok pengajian di utara tanah air; dan ada juga korbannya yang akan kami sempurnakan di kg-kg penoreh getah yang kebetulan sedikit sesak di musim hujan yang tak berapa menentu ini.

Antara kampung berkenaan ialah sebuah kampung yg rata-rata bekerja menoreh getah di sempadan daerah Sik dan daerah Baling Kedah.



Hari itu, sewaktu kami ke sana menghantar kain baju terpakai dan beberapa kampit beras yg kwn2 kirimkan, Paklong Wahid tuan rumah yang mewakili penduduk2 di kg berkenaan, dalam nada yang perlahan dan agak segan mai tanya saya, dia kata:

 “Monier, tak ada ka lembu korban untuk kami?”

 Pasal apa?

 “Tahun ini, di kampung kami ini takat ini tak dengar lagi ada orang nak buat KORBAN”

Tu dia – tak ada orang buat korban; kalau kami hantar mai seekoq drpd 10 ekoq tu untuk disembelih di rumah Pak Long Wahid dan diagih-agihkan kepada penduduk kg berkenaan, dikira PESTA DAGING kah ini?

Tak tau nak kata apa lah, yang pastinya di atas keikhlasan kwn2 yang wakilkan kepada kami untuk buat korban ini tanpa bersoal, ikhlas lillah hi taala sebab nak cari redha Allah SWT; orang alim kata insyaallah ganjaran yang baik pasti akan menanti di SANA. Tuhan dah janji dalam kitab Taurat, Injil dan juga Al-Quran (At-Taubah 111).

Moga kerja buat kita ini ada kebaikannya buat kita semua.

Terima Kasih

moniermatdin@yahoo.com
7.10.13
http://www.moniermatdin.blogspot.com
facebook/wargakilang

(Kepada semua tuan punya korban/akikah; sila rujuk Facebook wargakilang untuk lokasi Korban/Akikah anda. Terima Kasih)

1 comment:

Mila@Rimbun said...

Keyboard worriors are every where on the net... mereka je lah yang betul semuanya hihi. yang penting niat kita ikhlas kerana Allah.