Friday, May 23, 2014

WARGAKILANG: Jln-Jln Masuk Kg Hujung Minggu



Salam,

Sejak kebelakangan ini saya sering mendapat wassap dan juga sms daripada sahabat2 yang tidak punya a/c FB bertanyakan aktiviti terbaru WK. Sahabat2 kita ini bergantung kpd update di Blog saya ini sahaja untuk mengikuti perkembangan terkini aktiviti NGO Wargakilang. Untuk pengetahuan kwn2 yg berkenaan, saya kerap duk update aktiviti kami di FB saya Mohd Monier dan juga di FB rasmi wargakilang. Mulai sekarang, saya tak janji - tapi jika ada kelapangan insyaallah saya akan cuba update blog saya nie melalui posting2 ringkas yg saya cut dan paste kan dari FB saya seperti di bawah ini untuk dikongsi bersama.

Moga catatatan ringkas di bawah ini ada manfaatnya.

Tkasih


Kisah 1: Jln-Jln Masuk Kg (JJMK) Hujung Minggu

Ahad pagi. Duk ingat hari nie nak rests sat sebab sabtu semalam satu hari suntuk Family Day sekolah orang rumah, jam 12 mlm lebih baru sampai rumah. Penat tak habis lagi. Malam tadi dpt mesej drpd team Wargakilang, depa ajak pi ziarah PakNgah Rahim pagi ini, contact WK di Jeneri yg kebelakangan ini uzur kerana masalah jantung.

Habag kat memba, tak sure boleh pi ke tidak. Memba cakap, pi ke tak pi kami nak kidnap (pinjam) kereta Triton hang !

Patut la depa nak kidnap Triton tu, bila ikut depa pi, sampai Jeniang depa load masuk dekat 300 kg beras (beras fidyah hat kwn2 kirim).



Campur brg2 lain dah jadi setengah tan lebih - merangkak lah juga kereta tu nak sampai ke pedalaman Nami Sik Kedah nu, lebih kurang 2 jam perjalanan dari sini.


Bila sampai di sana, bila tengok memba2 unload barang, bila tengok berserinya wajah2 penerima dan bila dengar luahan hati mereka kisah getah turun harga, kisah tak boleh menoreh musim hujan dan kisah terputus bekalan beras sehari dua dll, rasa berbaloilah pula turun pi.

                                         (Rumah Seorang Penoreh Getah di Pedalaman)


(Tuan rumah (suami) tiada di rumah - masuk hutan cari Asam Gelugor utk pendapatan sampingan sebab tak boleh menoreh kerana hujan)

                                   
Moga kereta Triton ini dipanjangkan usia dan moga2 kami juga dipanjangkan usia dan diberi masa dan kelapangan untuk kami terus masuk kg buat kerja2 mcm nie. Amin.

Tkasih di atas sumbangan

Kisah 2: Hujan, Ubi Kayu dan Babi Hutan



Siang tadi, dlm perjalanan hantar beras dan barangan sumbangan kwn2 kpd keluarga penoreh getah yg tertekan dgn harga getah yg jatuh merudum, dan ditambah dgn musim hujan tak menentu ini, tiba-tiba hujan lebat mencurah turun. Basah belosoh kwn2 yg tak sempat berpayung.


Kata seorang sahabat, ini baru betul masuk kg bantu penoreh di musim hujan. Sebetulnya, tiap rumah yg kami singgah, benda yg sama keluhan yg kami dengar - harga getah jatuh dan hujan x boleh menoreh.


Pun begitu mereka bukannya malas, utk menampung pendapatan tambahan, ada yg masuk hutan cari kayu depu, asam gelugor, madu lebah dan lain2 hasil hutan.


Ada yg tanam ubi kayu keliling rumah sebagai makanan back up di musim hujan.


Itu pun jenuh "berperang". Kata tuan rumah yg hidangkan ubi kayu cicah gula kpd kami nie:

"Nak boleh ubi kayu nie pun, jenuh berperang dgn babi hutan".

Harga getah menjunam, hujan tak menentu dan terpaksa berebut dgn babi hutan: Warna2 hidup keluarga penoreh getah di pedalaman !!

Kisah 3: Menoreh Getah Dapat RM200 Sebulan

Pi masuk kg hantar brg2 sumbangan kwn2 dgn team NGO Wargakilang di pedalaman Sik Kedah siang tadi, hujan sekejap sekejap, kadang2 pelan kadang2 lebat.



Saya ni, faktor usia bangkali, kepala tak berapa nak boleh kena hujan, nanti dua tiga hari kena runny nose apa ka nama yg selsema hidung berair meleleh tak berenti tu - sebab tu selalu pakai topi. Hari nie lupa bawa topi fishing tu, nasib baik ada kain pelikat - boleh gak buat penutup kepala.



Bila sampai rumah abang nie rasa mcm duk perli dialah pulak. Mentang2 la awning rumah dia "bocor" teruk, tak hujan tara mana pun dah tutup kepala dgn kain.

Sebetulnya, awning rumah yg sempurna bukanlah keutamaan/priority tuan rumah buat masa nie. Awat tidaknya, Abang nie hanyalah seorang NGO Noreh Getah Orang, 200 pokok getah dgn pendapatan RM20 sehari.

Dia bagitau Hj Fendi, bahagi dua dgn tuan pokok dapatlah bersih kurang lebih RM10 sehari. Kalau sebulan, tolak hujan mcm hari ini, katakan boleh menoreh 20 hari, dapatlah RM200 sebulan. Kalau 15 hari, RM150 sebulan. Begitulah matematik mudahnya.

Dlm keadaan mcm ni, sumbangan beras dan brg2 makanan yg kwn2 kirim ini amat bermakna dan besar manfaatnya buat Abang ini dan rakan2 NGO yg senasib dengan beliau.

Tkasih di atas sumbangan.

Kisah 4: Beras Fidyah

Perjalanan kami di hujung minggu baru ini ke pedalaman Sik Kedah sebetulnya ialah nak pi clearkan beras2 fidyah yang kawan2 bagi tu. Bila menatap gambar2 yg sempat kami rakamkan ini, rasa macam puas hatil sungguh sebab misi kami itu memang berjaya kerna beras2 fidyah itu sampai tepat kepada mereka yang layak menerimanya.


Antara keluarga yang layak terima beras FIDYAH.



Wajah-Wajah inilah yang menjadi magnet untuk kami terus istiqamah dgn kerja amal ini


Abang yg berseluar panjang tidak berbaju dlm gambar ini, tangan kanannya lumpuh. Maka dengan tangan kirinyalah beliau pi Menoreh Getah Orang. Sesiapa yg mai dari keluarga penoreh, boleh bayang sendiri terkial2nya brader ini nak menoreh getah dgn tangan sebelah.

Waktu kami sampai, langit mendung petanda hujan nak turun. Bila tanya ok ka makan minum sekeluarga di musim hujan turun dan harga getah duk turun nie, brader ni cerita - boleh la mkn sikit2 walaupun dua hari lepas rumahnya TERPUTUS bekalan beras !!

Habis tu, dah tak ada beras mcm mana nak makan nasinya?

"Pi minta beras rumah ayah"



Ayahnya pun tak senang mana (berkain pelikat tak pakai baju) - sama ja susahnya, motong getah pokok orang juga !!

Hmm - tak tau nak kata apa.

Iman mungkin tak boleh diwarisi, tetapi kemiskinan boleh.

Apa2 pun yg puas hatinya, sebagai POSMEN, kami di NGO WARGAKILANG rasa puas hati dan rasa lega sebab beras2 fidyah yg kwn2 kirim tu, alhamdulillah dan insyaallah telah pun sampai ke sasarannya.

Tkasih di atas sumbangan

Sekian Moga ada manfaatnya.

moniermatdin@yahoo.com
http://www.moniermatdin.blogspot.com
www.facebook/wargakilang

No comments: