Monday, December 9, 2013

Jln-Jln Musim Banjir: Kemaman 2013



Kejap tadi, bila terbaca satu posting dlm FB yang dikongsi oleh seorang sahabat drpd Facebook Bandar Cukai Kemaman di bawah ini:



Saya jadi terpana, bukannya rasa bangga, tapi rasa rendah diri yang amat sangat, terus teringat kata-kata Tuan Guru Ustaz Hj Ismail Mahmud, Mudir Pondok Bandar Hilir kepada kami di NGO Wargakilang sewaktu kami berkunjung ke Pondoknya nun jauh di pedalaman Sik, Kedah. Kata beliau lebih kurangnya:

“Teruskan dengan kerja amal kalian semua ini, insyaallah NGO Wargakilang ini menjadi wasilah yang melaluinya doa orang miskin dimakbulkan”

Maksudnya, bila ada orang miskin atau pun orang yang susah dan mereka yang terhimpit berdoa sama ada melalui kata-kata atau pun terlintas di hatinya rasa, insyaallah doa mereka itu dimakbulkan melalui insan lain yang tergerak nak bagi sumbangan dan minta kami sampaikan. Makna kata, kami ini di NGO Wargakilang hanyalah sebagai posmen.

Dan atas dasar sebagai posmen itu jugalah, pada hari ke-3 banjir besar melanda Kuantan dan Kemaman, yang disebut oleh sdra Azman Alias, sahabat saya Ketua NGO Wargakilang Terengganu sebagai yang paling buruk dalam masa 45 tahun usia beliau ini, terlintas di hati saya nak turun pi Kemaman hantar bantuan.
Alhamdulillah penuh kereta Triton saya itu luar dalam sumbangan brg2 dari kawan2.




Mendapat khabar jalan di Chendor yang menghubungkan Kemaman dan Kuantan terputus, kami memilih untuk bergerak ke sana melalui Kelantan yang memakan masa 9 jam berbanding 7 jam jika ikut PLUS Hi-Way thru Genting Highland.


                              (Gambar di Jambatan retak di tengan bandar Kemaman)


(Ini gambar pintu gerbang di sempadan Kemaman/Kuantan sewaktu kemuncak banjir)

Sekeping gambar ini punya 1001 cerita.

Sewaktu tiba di lebuhraya LPT Bukit Besi, saya mendapat distress call daripada orang rumah di Kedah, yang mendapat call daripada adik ipar saya di Kuantan, yang mendapat call daripada kakak iparnya di Gong Limau, Kemaman bahawa mereka sudah hampir keputusan bekalan makanan kerana terperangkap di Bandar Kemaman yang sudah menjadi pulau.

Keluarga ipar saya ini, bekerja bisness sendiri yg diusahakan secara kecil-kecilan oleh Abg Ipar saya – betul2 di deretan rumah kedai di hadapan pintu gerbang itu. Bila rumah kedai itu tenggelam, mereka terkepung pula di rumah sendiri di Gong Pauh. Masalahnya, rumah mereka tidak dinaiki air, maka tidak layak menerima bantuan drpd pusat pemindahan.

Dengan kedai2 ditutup dan bekalan makanan kian duk habis, tak tau bila air nak surut; bila saya bawa pi beras yg saya beli di Dungun (tak bawa mai dari Kedah, bawa roti biskut dan makanan ringan aje, ingatkan banjir biasa), Kakak Ipar saya dalam gambar ini macam nak menangis bila dapat bekalan sebanyak ini untuk dikongsi dengan jiran2nya yang mana ada.



Menurut saudara Azman, pada hari pertama dan kedua banjir melanda, antara yang teruk terkepung ialah Kg Paya Berenjut (ejaan?). Semua penduduk berpusu-pusu berlindung di Masjid yang masih selamat. Bayangkan: ada 1000 lebih penduduk – tapi beras cuma ada 60 kg dan sardin 2 kotak (mungkin 2 dozen rasanya); mereka memasak dan berkongsi makan mana yang ada.

Pertolongan Tuhan di kala benar2 terhimpit bangkali, saya dimaklumkan waktu tu juga secara kebetulan ada lori Roti Gardenia – 3 BUAH - tersangkut dalam banjir di area tak jauh dari situ (dekat kawasan pintu gerbang di Chendor ini rasanya). Bila sudah lama sangat tersangkut, driver lori minta penduduk ambik semua roti itu. Kata sdra Azman:

“Alhamdulillah, roti-roti itu boleh bagi makan oenduduk Paya Berenjut, Chendor dan lain2 lagi”

Masyaallah ketara sungguh pertolongan Tuhan bila mana manusia memilih untuk berlindung di rumahNya.

Dalam masa yang hampir sama juga ada lori telur tersangkut dekat kawasan yang sama. Tauke suruh driver dia lelong telur gred A yang berbelas ringgit itu tinggal 9 sepuluh ringgit saja sepapan.



Sdra Azman beli RM200, dan rakan2 kami di NGO Wargakilang tolong agih2 kan kpd mangsa banjir yang ada. Seronok tak kira mereka dapat telur sepapan dan minyak masak pula.

Malam itu, waktu kami tengah duk makan Maggie dan nasi bungkus yang kami beli dalam perjalanan ke Kemaman, tiba2 letrik terputus. Kesian mangsa banjir ini, macam manalah kalau ada yang ada anak kecik, tak ada letrik, terputus susu, tak ada pampers dan sebagainya.



Sebab nak rushing balik Utara kerana kami mai ini pun untuk riki sahaja, nak tengok apa yang boleh dibantu, malam itu juga kami rush balik ke Utara – melalui Kuantan, merentasi pintu gerbang dalam gambar di atas kerana kami dimaklumkan sebelah jalan sudah boleh dilalui oleh kereta 4WD.

Masalahnya letrik tak ada lampu jalan tak ada, risau juga nak redah air yang hampir sama paras dengan badan kereta ini. Saya tak berapa pandai bawa 4WD, duk pakai pi kerja saja tak biasa redah air bah besar macam ini; sahabat saya sdra Zaidi amik alih, dia berenti sat dulu, tadah tangan, saya nampak kumat kumit beliau berdoa –tak taulah doa apa yang beliau baca, bila dah habis, dia boh 4WD, tekan minyak dan kami meluncur ke depan – tak nampak apa cuma pantulan cahaya lampu kereta di permukaan air bah yang sejauh mata memandang.

Akhirnya sampai juga di sebelah sana pintu gerbang, kawasan cetek – di situ, tak ada Polis tafik jaga, tak ada Rela, tak ada JPAM, tak ada FRU – yang ada hanyalah dua orang anak Muda, dari kampung sekitar situ rasanya membantu mengawal lalulintas, kenderaan ringan mereka tahan tak bagi masuk, de-tour ke jalan lain, kalau tak ada mereka pasti banyaklah kenderaan kecil yang terkandas dalam banjir di Chendor itu.



Kami salute brader-brader ini, saya minta Zaidi berenti kereta, saya pi jumpa depa, pi salam dengan depa, bagi air mineral sorang sebotol, saya kata:

“TAHNIAH – DAN TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK SEBAB BERSUSAH PAYAH TOLONG JAGA JALAN INI WALAU PUN TAK DAPAT APA !!”

Mereka senyum saja. Kami amat berbanggga dengan sukarelawan yang tidak bernama seperti ini, Banjir dan bencana alam seperti ini kadang2 mampu menyerlahkan yang terbaik dalam masyarakat kita. Moga lebih ramai lagi volunteer seperti ini akan lahir di antara kita.

Bagi kami di NGO Wargakilang, insyaallah pada 14 Dec ini kami akan ke sana lagi.

Terima Kasih

moniermatdin@yahoo.com
10.12.13
http://www.moniermatdin.blogspot.com
facebook/wargakilang

No comments: