Monday, December 16, 2013

WARGAKILANG: Kemaman Pasca Banjir


Pada hari ke-2 ke-3 banjir saya turun ke Kemaman dari Kedah melalui Kelantan kerana jln dari Kuantan terputus hubungan. Saya turun bersama seorang sahabat dari skuad Riki NGO Wargakilang untuk mai melihat sendiri keadaan banjir untuk dilapurkan kepada AJK Wargakilang di Utara bagi tujuan bantuan dan sumbangan susulan.

Waktu itu, saya merasa amat terkilan kerana kenderaan 4WD saya tu cuma membawa air mineral dan barangan kering seperti biskut, maggie dan sebagainya, tapi tak bawa beras, sedangkan setibanya kami di Kemaman hari jumaat hari tu, keperluan utama mereka yang terkepung dan yang berlindung di tempat yang agak selamat hari itu ialah beras dan makanan keperluan yang lain kerana kedai2 ditutup dan terputus bekalan dari luar.

Seminggu selepas itu, pada hari ke-9 ke-10, saya ke Kemaman sekali lagi, kali ini bersama hampir 20 buah kenderaan berbagai jenis dari Utara dan juga Lembah Kelang, bersama sahabat-sahabat saya dari NGO Wargakilang, yang turut disertai oleh sekumpulan sukarelawan dari NGO Pembela, Sungai Petani Kedah  dan orang2 perseorangan.

(Dari Utara dan KL ke Kemaman, kebetulan ada kawan bawa bendera Penang, habis semua kenderaan jadi orang Penang - nak bagi mudah cam kereta kawan)

(Oleh kerana ruang yang agak terhad dan tanah pun masih becak berair, barang2 disusun di atas mini tar jalan, dan semua penerima dipanggil sorang-sorang, beratur di hadapan barang masing2)

Terima Kasih kpd kwn2 yg menyumbang, kami hanyalah posmen tukang hantar barang.

 (Menyampaikan sumbangan kpd salah seorang penerima)

Bila saya tanya Makcik ini, ramai ka yang datang bagi sumbangan? Dia cakap, adalah jugak tapi ini pertama kali ada orang bawa mari telur.


Sebetulnya melalui perbualan saya dengan penerima yang lain, sumbangan dalam bentuk barang2 makanan walaupun tidaklah berlebih-lebih seperti kain baju terpakai, tetapi setakat ini ramai dah NGO dan juga pertubuhan politik yang duk hantar sumbangan barang2 makanan kpd mangsa banjir ini.

Bukan kata mereka sudah tidak perlukan sumbangan makanan tetapi barang yang amat mereka hargai sekarang - kalau ada orang sudi nak bagi - ialah barangan kelengkapan rumah seperti tilam, selimut, bantal, pinggan mangkuk dll yang rosak teruk akibat banjir yang paling teruk seumur hidup bagi kebanyakan mereka.


 (Nun - garis air dua kali ganda ketinggian saya. Bukan yang atas jari tu, tapi yang di hujung atas sana)

Macam manalah nak selamatkan anak-anak isteri saya ini kalau tiba-tiba terperangkap dalam air banjir dengan ketinggian setara ini.

Yangdi bawah ini lagi teruk, banjir hampir mencecah bumbung atap. 

(Yang ini mungkin 3 kali ganda ketinggian saya - tak boleh nak imagine)

(Bila lihat paras air banjir hingga ke bumbung atap ini, barulah rasa logik bila depa habag air naik sampai cucur atap itu)

Meringkaskan cerita, banjir ini memang yang paling dashyat untuk sekurang2 nya sepanjang usia 45 tahun sahabat saya, sdra Azman Ketua NGO Wargakilang Terengganu. Kemusnahannya bukan saja pada harta benda tetapi juga hutan dan pokok-pokok kayu sekitar.

(Dlm perjalananan ke Kg Pasir Gajah, kami melihat pemandangan yang mengerikan di kiri kanan jalan, jelas boleh dilihat paras air banjir hingga ke puncak pokok)

 (WARNA banjir - Putih dan Kelabu, terasa macam dalam cerita Zombie Hollywood lah pulak)

(Atap dapur rumah yang sudah sedia usang, tersembam ke bumi, entah bila boleh dibaiki)


(Sampah sarap bercampur baur antara perabut, barang mainan, kain baju, dan juga buku2 sekolah bergumpalan menjadi satu - pemandangan yang sama yang kami temui sepanjang perjalanan kami di bumi Kemaman)

Ada seorang kakak itu bagitau saya, dia rasa macam nak pengsan bila pulang ke rumah selepas banjir surut, pinggan mangkuk dan perabut serta barang2 di dalam rumahnya berterabur dan berselut sini sana seperti tongkang pecah.

(Pemandangan yang sama di mana-mana rumah waktu di kemuncak banjir)

(Ini pula adalah Kakak Ipar saya, Kak Ani yang tak berapa nak boleh berjalan, cuma bertongkat kerana sakit gout lutut - diselamatkan oleh pasukan TENTERA di waktu banjir, menggunakan bot, kemudian diangkat naik ke atas Bulldozer ke pusat pemindahan. Tkasih diucapkan kpd anggota2 tentera yang berkenaan)

Waktu berkunjung ke rumahnya di Bukit Mentok, Kak Ani macam tak percaya air banjir boleh sampai ke rumahnya kerana sebelum-sebelum ini rumah Kak Ani di tempat yang agak tinggi ini tidak pernah dinaiki air; tiap kali banjir jiran2 ubah kereta pi letak kiri kanan rumah beliau. Kali ini semua tenggelam, saya kira ada 6 buah mayat kereta masih tersadai di situ. Nak habag kata, banjir kali ini memang teruk.

Ada sesuatu yang menarik perhatian saya sepanjang duk agih pi bagi bantuan ini; dari kampung di pedalaman (Pasir Gajah, Seberang Tayor dll) hinggalah ke kawasan kampung berdekatan pekan Chukai serta taman-taman sekitarnya, seolah-olah ada pertandingan menjemur karpet dan juga tilam.

(Sebuah rumah di kampung pedalaman, karpet baru dan usang bersidaian di jemuran)

(Menjemur tilam - entah bila nak kering, hujan memanjang)

(Tilam dan karpet di mana-mana)

 (Hatta kat tempat kami agihkan barang2 pun, boleh jelas dilihat tilam ada dijemur di situ)
(Ini tilam yang agak besar dan tebal sikit - mungkin melambangkan status pemiliknya)

(Ini tilam tak boleh pakai dah - beyond repair rasanya)

(Tilam lagi di kiri kanan jalan) 

 (Saya nak pi gambar paras air, kat situ pun ada Tilam juga)

Meringkas ceritanya, tilam bantal dan selimut adalah keperluan utama mereka di era pasca banjir ini.

Benda ini saya baru perasan bila turun ke Kemaman pada hari ke-9 ke-10 banjir ini, waktu kebanyakan mangsa banjir sudah boleh pulang ke rumah masing-masing. Bukan saya seorang saja yang perasan, rupa-rupanya Tauke Tilam pun perasan jugak, cuba tengok dalam gambar salah sebuah kedai tilam di bandar Kemaman.  

(Nala punya banyak - susun sampai ke siling. Hat dalam plastik warna pink itu bantal, berlambak2 duk ada)

Nak kata Tauke Tilam ambik kesempatan pun tak lah juga, harganya saya cek lebih kurang ja dengan harga di sebelah Kedah ini, cumanya kesianlah kat mangsa2 banjir itu, dalam keadaan segala makneka rosak, manalah nak pi cekau wang ringgit nak pi beli tilam2 dan bantal selimut yang baru semua ini.

Mungkin sebab itu kot bila kami bawa turun beberapa bijik tilam yang dibawa mai jauh dari Sungai Petani oleh team NGO Pembela (baju biru) dan sdra Hatta (Artcon Enterprise), berbaju lengan hitam - seorang Businessman dari Kedah ini, makcik sebelah kanan dalam gambar ini amat2 teruja.

(Siap Makcik ini boleh sound semua orang kat situ, sesiapa yang dah dapat TOTO tak boleh ambik Tilam)

Kebetulannya kami bawa sikit ja TOTO, keutamaan untuk mereka yang ada anak kecik.

Bila saya tanya Makcik ini, ada ka sesiapa bawa masuk mai (bagi bantuan) tilam kat depa ini.

Dia cakap:

"Ada - siap bawa masuk dengan lori lagi !!"

Oooo - ada rupanya. Kumpulan mana itu Makcik?

"Tauke Tilam - masuk kampung mari jual tilam !! "

Macam tu ka?

Meringkaskan karangan, di era pasca banjir ini, kepada mana-mana kumpulan yang berminat ingin membantu mangsa banjir di Kemaman ini, tak payah bawa mai makanan pun tat pa kot (kain baju memang dah over supply), kalau tak mampu nak bawa mai Tilam, boleh la bawa mai TOTO, Bantal dan Selimut.

Insyaallah mereka amat menghargainya.

Moga kerja buat kita memberi sedikit keselesaan kepada mereka ini akan diganjarkan dengan keselesaan yang berlipat ganda sewaktu kita semua sedang bersesak-sesak menunggu giliran di Yaumul Masyhar nanti.
Mudah-mudahan.
Terima Kasih.

17.12.13

No comments: