Friday, December 27, 2013

WARGAKILANG: Kemaman Pasca Banjir


Petang semalam on the way balik kerja dengar berita Radio, banjir besar yang terburuk dalam masa 90 tahun sedang melanda negara Brazil, banyak rumah  hanyut dan jambatan runtuh, berpuluh kematian dilapurkan. Terus teringat Kemaman yang saya dan kawan2 di NGO Wargakilang turun pi melawat dua hari lepas, kali ke-3 sejak banjir besar melanda daerah itu. Terfikirlah juga, Kemaman/Kuantan dan Brazil Darulbola ini berada dalam garisan khatulistiwa yang sama, ada petanda ka yang Tuhan nak habag mai? Kutub dunia sedang berubah ka? dll - wallahu aklam. Hanya Allah SWT saja yang maha mengetahui.

Bagi kami di NGO Wargakilang pula; orang kata banjir besar ini sebagai amaran dari Allah SWT ka, angkara green-house-effect ka, paksi bumi berubah ka apa ke bala ka - bila melihat dengan mata kepala sendiri, turun pi lihat sendiri penderitaan mangsa banjir yang berhadapan dengan musibah bah besar yang terburuk dalam sejarah hidup mereka ini, kami merasa bertanggungjawab untuk turun pi bantu.

(Sungai Air Putih pasca banjir - di kemuncak banjir, air naik hampir mencecah pucuk pokok yang paling tinggi itu)

Seawal hari ke-2 ke-3 lagi, kami sudah turun ke sana, masih saya ingat lebih kurang jam 11 malam tanpa lampu jalan kerana bekalan letrik terputus, kereta Triton 4WD saya tu membelah air banjir melalui jalan pintu gerbang yang menghubungkan Bandar Kemaman dan Kuantan yang terputus waktu tu, sedikit surut waktu kami ke sana, hanya boleh dilalui oleh kenderaan berat sahaja.

Hari ke-10 kalau tidak silap, kami ke sana lagi bersama konvoi hampir 20 buah kenderaan membawa sumbangan barang2 makanan ke Kg Seberang Tayor, Pasir Gajah, Pasir Minal dan juga di Bukit Mentok.

Cuti hari Krismas 25-Dis, setelah hampir 3 minggu banjir berlalu, kami ke sana lagi; asalnya untuk program agihan perkakasan tidur anjuran Wargakilang bersama ANSARA Kulim.  


Tak sangkalah pula, perjalanan kami kali ini menemukan kami dengan pemandangan tragis, rumah-rumah yang hancur runtuh tersemban ke tanah dipukul banjir. Boleh nampak tilam2 dan perkakasan rumah antara sisa-sisa runtuhan tersebut, terbiar begitu saja sudah tidak mampu diselamatkan. Pemandangan begini tidak kami temui di kawasan-kawasan perumahan berhampiran bandar waktu trip yang pertama dan ke-2 hari itu.


Rumah yang agak kukuh pula, walaupun terselamat tetapi walau sudah pun hampir 3 minggu berlalu masih menunggu tilam/selimut/karpet kering di jemuran -atau pun mungkin tunggu nak dibuang saja.


Rasanya, sebulan lagi pun belum tentu tilam/katil/pinggan mangkuk dll ini dapat dibersihkan dan kawasan rumah ini pulih seperti biasa. Dlm suratkhabar/berita TV kata banjir dan pulih seperti sedia kala - realitinya, macam ini lah yang duk ada.


Rumah ini betul-betul terletak di tebing sungai Air Putih. Lantai yang saya berdiri ini ialah ruang dapur; habis dinding dapur dan bumbung rumah ini dihanyutkan air, tinggal lantai kayu ini saja yang masih kukuh di sini. Kalau ada orang kata banjir di Kemaman ini KECIK saja, buat apa duk bising-bising sangat, hat yang cakap itu dipersilakan turun mai ke kampung ini.


Orang putih kata, gambar boleh mewakili beribu-ribu perkataan. Rumah ini tinggal TANGGA sahaja.


Antara yang begitu sedih dan amat-amat komited membantu mangsa banjir ini ialah sahabat kami, saudara Azman Alias (berbaju putih oren Wargakilang), Ketua NGO Wargakilang Terengganu.

Azman, anak jati Kemaman ini ambik SEPULUH HARI CUTI untuk menumpukan sepenuh perhatian membantu mangsa-mangsa banjir in - antara sukarelawan sejati yang tidak tercatat nama-nama mereka dalam mana-mana berita pasal banjir di radio, suratkhabar mau pun TV.

Saya boleh nampak warna sugul di wajahnya tatkala beliau angkat dapur dan periuk nasi kat bawah tangga itu tunjuk mai kat saya, habis musnah apa yang ada. Masalahnya, tak ramai yang amik peduli, kalau ada pun setakat mai tangkap gambar dan pakat mai MELEPASKAN BATUK KAT TANGGA itu. Itu saja - apa pun tak ada !!

Di kemuncak banjir hari itu Azman call saya, dia tanya boleh ka duit sumbangan yang kawan-kawan bagi tu dia simpan sikit untuk beli beg dan peralatan sekolah untuk budak2 sekolah selepas banjir surut nanti. Saya kata, ok buatlah apa yang patut, janji niat hat orang yg bagi tu tertunai.


Pagi Cuti Krismas itu, sementara tunggu team ANSARA turun mai dari KL, kami sama-sama pack beg sekolah di rumah Azman. Boleh lihat wajah Azman (seluar coklat) yang hampir pancit keletihan membantu mangsa banjir sejak hari pertama lagi, tapi masih tak mau rehat dan sama-sama membantu kami packing beg-beg sekolah ini.

 Beg dan alatulis sumbangan kawan-kawan, bersedia untuk diagihkan.


Tuan Haji Fendi, Ketua Skuad Riki NGO Wargakilang yang dia sendiri tak berapa sihat, sakit ulser lidah dan tonsil, 5.30 petang turun mai dari Kulim sampai Kemaman hampir jam 2 pagi, tak berapa cukup tidur - sedang menyampaikan sumbangan.

Balik Utara sampai jam 4 pagi, esoknya MC sebab sakit tonsil dan ulser nya makin menjadi. Moga sakit Tn Haji dipermudahkan.


Sebahagian drpd penerima beg sekolah di Kg Seberang Tayor, ramai yang dapat turun mai, wakil kat Kak Mah (tuan rumah) saja. Boleh nampak - tak nampak pun senyum girang dan ketawa budak2 ini mcm di tempat2 lain yg Wargakilang pi bagi bantuan peralatan sekolah baru2 ini. Anak2 ini macam dalam trauma, macam dalam kesedihan, tak seronok tak enjoy, mungkin tengah duk berserabut dgn suasana luar dan dalam rumah yang masih lintang pukang bahana banjir ini.


Selepas Zohor, NGO Wargakilang menerima kunjungan wakil ANSARA Kulim bersama dua buah lori yang sarat dengan muatan tilam dan bantal untuk mangsa banjir. Kami difahamkan kosnya melebihi RM10,000. Kami diminta menjadi posmen tukang tunjuk jalan ke mana tilam dan bantal ini nak diagihkan.


Gembira tak sangga Makcik ini dapat sebijik tilam dan dua bijik bantal ini.

(**Lupalah pula penjodoh bilangan utk tilam, marah cikgu Shaariah Deraman, cikgu BM saya kat MRSM Kulim dahulu)

Terima kasih kepada sdra Anuar Ali, bertopi dan berbaju oren Belanda wakil ANSARA Kulim, yang merupakan class-mate saya dari form 1 hingga form 3 waktu di MRSM Kulim. Terima Kasih kerana memberi kepercayaan kpd kami di NGO Wargakilang untuk menyampaikan amanah ini.


Seronoknya penduduk kampung Pasir Gajah ini, dapat semula tidur berlapikkan tilam dan beralaskan bantal setelah hampir 3 minggu tidur tak menentu.

Bagi saya pula, trip ke-3 ke Kemaman dalam masa tak sampai sebulan ini masih belum berpenghujung rasanya. Trip yang pertama amat terasa bila melihat begitu ramai mangsa yang terkepung dan terputus bekalan makanan dan air minum. Trip ke-2 pula terkedu melihat kesan paras air banjir, dan sedih melihat alatan rumah, tilam dan karpet berjemuran sini sana dan semua mangsa kelihatannya lesu dan letih membersihkan rumah yang tunggang langgang.

Trip yang ke-3 pula, duk ingatkan dah boleh penutup dah kisah banjir di Kemaman ini, tapi bila melihatkan TELEKUNG dan SEJADAH yang bersalut selut tanah ini bersidaian dan bergumpakan sini sana, dia mai naik rasa satu macamlah pula - boleh ka telekung dan sejadah bersalut SELUT tanah ini terus digunakan, masih ada ka orang nak pakai?


Rupa-rupanya mangsa banjir di Kemaman ini bukan saja kehilangan perkakasan rumah dan alatan dapur, tapi telekung, kain pelikat dan sejadah juga turut rosak bergumpalan. Duk sembang dengan Azman, beliau bersedia untuk tolong pi hantar telekung, kain pelikat dan sejadah ini kepada mangsa banjir sekiranya ada yang berminat nak bagi sumbangan.

Maka itu, saya cadangkan kalau ada sesiapa yang rasa terlintas hati nak terus membantu mangsa banjir di Kemaman ini, bolehlah kutip sesama sendiri, beli telekung dan sejadah dan hantar pi kat sdra Azman Alias. Boleh email saya untuk maklumat details. Insyallah kerja buat kita ini ada manfaatnya.
 

Moga dengan adanya sumbangan TELEKUNG, KAIN PELIKAT dan SEJADAH  ini akan membuka peluang untuk mereka memanjatkan DOA dalam keadaan yang lebih selesa, agar mereka diberi kekuatan untuk meneruskan hidup mereka seperti semula. Besar manfaatnya bagi sedekah perkakasan solat ini - saya hanya kerja kilang, tak berapa reti sangat bab-bab agama ini, tapi Ustaz pernah kata sebaik-baik manusia ialah manusia yang hidupnya membawa manfaat kepada orang lain.

Mai lah kita terus bantu mereka setakat terdaya.

Sekian.

moniermatdin@yahoo.com
28.12.13
http://www.moniermatdin.blogspot.com
wwww.facebook.com/wargakilang

No comments: