Saturday, July 26, 2014

WARGAKILANG: JJMK Malaysia - Ramadhan 2014


Alhamdulillah, program JJMK (Jln-Jln Masuk Kg) NGO Wargakilang WK wasilah kita di 6 buah negeri, Perak Kelantan Kedah Terengganu Pahang/Johor sempena bulan Ramadhan ini berjalan lancar seperti yang di rancang.


JJMK yang pertama berlansung pada minggu pertama bulan Ramadhan di beberapa buah kampung di kawasan Pengkalan Hulu, Gerik Perak. Pengalaman pertama kali meniti Titi Gantung merentas sungai yang sayup jauh ke bawah dan alam flora yang menghijau, bagi sesetengah peserta adalah sesuatu yang tak dapat dilupakan.


Buat pertama kali dlm sejarah JJMK Wargakilang, kami turut disertai oleh seorang wakil NGO dari Jepun, Foundation for Children ka apa nama, iaitu Ms Okada san. Misi beliau ialah mencari DREAM atau pun impian yg terbuku di dada kanak-kanak di kampung2 pedalaman ini, sesuatu yang mereka amat teringin untuk dikecapi tetapi sukar diperolehi.


Hmm - anak kecil ini hanya inginkan KERETA MAINAN. Saya cakap kpd Okada san, their dream is limited by the environment that they are in. Maknanya impian kanak-kanak itu terbatas setakat kehidupan yang mereka ada. Bagi anak-anak dari keluarga miskin ini, memiliki Kereta Mainan yang pada anak2 kita di pekan petik jari saja sudah dapat, adalah sesuatu yang amat mereka impikan !!

(Saya tanya Okada san dgn nada melawak, are you fasting? - dia jawab: "Yes, I am fasting - but I drink a little bit water only - hahaha, seronok juga sesekali bawa non-muslim join JJMK di bulan-bulan puasa ini)


Majlis sumbangan di Pengkalan Hulu, Perak ini diadakan di celah-celah pokok getah saja. Itulah style NGO Wargakilang - majlis simple saja, tiada khemah dan kusyen VIP menanti.


Ini pula gambar di Tanah Merah, Kelantan. Ada sahabat bawa lori dia mai jauh dari Kedah untuk tolong angkut beras dan lain-lain barang yang kebanyakannya sudah pun dibeli sendiri oleh para peserta yang majoritinya dari negeri Kelantan.


Orang Kelantan ini hebat-hebat, saya duk ikut JJMK Wargakilang masuk kampung merata kampung dan merata negeri dah, inilah pertama kali ada orang bagi sumbangan peti ais dan kipas angin. Dlm gambar - sdra Shukri, TYDP Wargakilang dari Penang mewakili penyumbang menyampaikan sumbangan peti ais dan kipas angin ini kpd anak-anak orang susah/miskin yang tinggal di asrama Maahad Ahmadi, Tanah Merah Kelantan.


 Sebahagian daripada 35 penerima sumbangan di Tanah Merah, Kelantan.


Puan Nor Azah di Kg Alor Bemban, Tanah Merah bersama sebahagian daripada barang-barang sumbangan. Sengaja kami buka dari plastik/bungkusan nak tunjuk kpd kawan-kawan yang hadir barang-barang sumbangan. Macam-macam ada, Ikan Masin dan BUDU pun ada. Tkasih di atas sumbangan.


Ini pula di Kemaman, Terengganu. Walaupun kalau nak dikiranya NGO Wargakilang masih lagi baru di sini tetapi alhamdulillah ramai juga peserta, lebih kurang jumlahnya waktu Wargakilang bermula di Utara lebih kurang 10 tahun yang lalu. Insyaallah nanti di Terengganu ini pun kerja amal NGO Wargakilang akan berkembang seperti di Utara.


Antara rumah yang dikunjungi oleh team NGO Terengganu, dengan dibantu oleh sahabat-sahabat dari Kuantan Pahang.


Yang ini pula di Mersing, Johor. Baru sekali saja NGO Wargakilang Malaysia pernah turun JJMK ke sana beberapa bulan yang lalu. Di tengah berbaju oren ialah Cikgu Shukri, Ketua NGO Selatan yang berpusat di Muadzam. Tkasih cikgu di atas bantuan.


Sama juga seperti di Utara, modus operandi WK sama saja, barang-barang disusun ikut keluarga di atas tanah di halaman rumah.


Ish, ini pun sama juga ini, cikgu Shukri pun pakai Topi Mengail Ikan macam saya juga ini.

Seterusnya, JJMK yang paling ramai jumlah penyertaannya - kurang lebih 60 buah kenderaan, iaitu di daerah Baling, Kedah daerah kelahiran saya.


Ini rumah / pusat agihan pertama yang kami kunjungi. Gambar adalah sewaktu team riki WK pi check route di malam hari.


Persinggahan yang pertama JJMK Baling. Cuma 5 keluarga saja yang layak daripada berpuluh buah keluarga lain di kampung ini.


Ketika kami sedang sibuk mengadakan majlis agihan di center yang pertama di atas tadi, di rumah kenalan saya yang berhampiran, penuh orang kampung mai tunggu sejak pagi tadi lagi, depa dengar cerita kata kami nak bawa mai kain baju terpakai - depa nak buat baju raya. Sorang kakak tu mai jumpa saya, dengan nada melawak dia kata:

"Kami bukan nak makanan - kami nak BAJU RAYA"


Pakcik tua ini pula mai jumpa saya, dia tanya: "Boleh ambik dah ka kain baju ini?"

Ish, kesian aih sebab kami cuma bawa satu pick up saja, ada dua pick up lagi tapi nak pi hantar kampung lain. Lagi haru, pakcik ini mai jumpa Jamil, cameramen kami, Pakcik tu tanya:

"Nak kena bayar ka kain baju ini?"

Ish - laku sungguh kain baju terpakai ini rupa2 nya, tambah-tambah dekat nak raya ini.


 Yang ini pula lagi haru. Abang Ismail ini anak 9, sulung 16 tahun. Kerja motong getah RM500-600 sebulan. Anak hat bongsu minum susu badan, hat no-2 minum susu Tin Krimer hat kita buat teh tarik tu. Bila saya minta anak dia pi ambik SUSU TIN krimer nak amik gambar, Abang Ismail cakap susu dah habis, dia suruh anak dia pi ambik botol susu adik dia tu. Tu dia - dalam BOTOL itu bukan ada SUSU tapi ada
TEH-O !!

Anak beliau minum Teh-O saja.

Kisah anak Abang Ismail dgn Teh-O ini antara yang tak dapat dilupakan oleh kebanyakan peserta, tapi bagi saya yang ditugaskan untuk membuat kompilasi cerita-cerita JJMK Wargakilang ini, ada beberapa kisah lain di bawah ini yang lebih menyentuh di hati.


Gambar di atas, di Kelantan. Rata-rata orang miskin di Kelantan bekerja sebagai NGO Noreh Getah Orang dengan pendapatan antara 300-700 sebulan. Dalam ramai-ramai NGO itu, hati kecil saya tersentuh dengan seorang penerima dlm gambar di atas.

Kak Fatimah, Ibu tunggal dua orang anak di sebelah kiri saya menangis tersedu-sedu sewaktu saya panggil namanya datang ke hadapan untuk terima sumbangan. Bila dapat sekampit beras kalau tak silap, terus dia ambik barang itu pergi ke belakang. Saya kata, eh Kakak, bukan beras tu saja, ini satu baris kakak punya, letak sini balik, lepas amik gambar nanti kakak angkut semua. Dia ketawa berderai sambil air matanya terus mengalir. Saya pun tak tau nak menangis ke tidak.

Bila sembang pi sembang mai, patutlah pun dia menangis; pendapatannya sebulan menoreh getah ialah RM300 sebulan, sewa rumah RM50, tinggallah RM250 sebulan untuk makan minum beliau dan anak-anaknya. Kalau saya pun boleh menangis bila orang bagi sumbangan, walaupun hanya sekampit beras.

Sekampit beras itu kosnya adalah 10% daripada pendapatan bulanan beliau. Bayangkan kita yang gaji RM5000, harga beras sekampit RM500. Kalau orang bagi free, tak menangis?


Ini pula di sempadan Pahang/Johor, antara Endau Mersing dan Endau Rompin. Abang ini dulu kerja guard kontrak, sekarang dah tak da kerja, buat kerja kampung potong rumput ikut orang suruh. Kata Cikgu Shukri, Ketua NGO Wargakilang Selatan, begitulah nasib bila kita hanya ada sijil SRP tak ada SPM.  Kesian anak-anak beliau, orang asing masuk Malaysia pun duduk rumah lebih sempurna dari yang ini. Ini dalam kawasan DUN Tioman.


Yang ini pun haru juga, nak tulis pun segan sebab berselang beberapa buah kampung saja dari kampung kelahiran saya di Baling Kedah. Pak Sarip hampir lumpuh, jalan berpapah dan bertongkat tiga, selalunya terbaring di tempat tidur saja, tiada apa-apa bantuan dari mana-mana pihak. Anaknya OKU down sindrom, seKUPANG pun tak dapat bantuan dari pihak berwajib w/pun alamat rumah mereka di Kg Hangus, KUPANG, Baling Kedah. Nasib baik Mak Yam isteri Pak Sarip masih sihat, masih boleh pi redah perdu buluh kat tepi sungai itu dgn risiko dipatuk ular tedung selar dan ular kapak rimba pi cari REBUNG buluh untuk dijual. Anak lelaki sorang tu kerja askar, adalah juga RM200 sebulan habuan beli beras dan ikan masin.

(Sebab tu, bila ada seorang sahabat saya yang kerja jual MURTABAK kat Bazar Ramadhan hulur kat saya RM100 minta pi bagi kat keluarga miskin yang kami nak kunjungi dlm lawatan JJMK Masuk Kg itu, dalam ramai-ramai 35 orang penerima di daerah Baling ini, kepada Pak Sariplah saya hulurkan wang RM100 ini. Tkasih kpd sahabat yang berkenaan, moga Bisness tuan dirahmati).

Waktu kami pi kunjungi keluarga Pak Sarip hari tu, nampak rumah seperti bangsal pekerja kontrak kat depan rumah Pak Sarip. Rumah siapa itu Pak Sarip? - rumah anak beliau, anak pompuan Pak Sarip dan Mak Yam.

Rumah tak seperti rumah ini dihuni oleh Pn Syahidah suami isteri dan tiga orang anak-anaknya. Dah puas suami isteri ini minta bantuan rumah bantuan rakyat ka apa, tapi habuk pun tak dak. Ini dalam Parlimen Baling DUN Kupang atau pun DUN Bayu saya tak pasti. Sesiapa yang berkenaan, ada masa mai tolong depa sat, kami di NGO hanya jadi tukang bawa cerita ja, dana tak dak, nak wat gena !!


Hat ini pula Tok Siti Hawa di Pengkalan Hulu Perak, antara 35 penerima sumbangan yang terpilih dalam JJMK Wargakilang di sana. Selepas habis majlis serahan, sahabat saya Encik Mad dan kawan-kawan pi tolong hantar brg2 sumbangan tersebut ke rumah Tok Hawa.


Tu dia aih - di pondok/dangau inilah rupanya rumah Tok Hawa dan seorang anaknya yang OKU tinggal.
Sekali lagi, sesiapa yang berkenaan tolong pi tengok sat. Tak jauh dari masjid ayer panas Kroh Perak menghala ke Betong sempadan Malaysia-Thailand.


Last sekali, khabar duka dari Bukit Kuang, Kemaman Terengganu.

Di rumah sewa sebulan RM140 inilah, adik Iqbal (tengah) yg belajar di kolej kemahiran tinggi MARA, menetap sudah hampir 20 tahun bersama 4 orang adik-adiknya. Dua bulan lepas ayahnya yang dulu mengajar di SAR (sekolah agama rakyat) meninggal dunia.

Diberitakan sekarang tuan rumah nak ambik balik rumah ini.
Dengan bahasa lembutnya, mereka sekeluarga nak kena halau.

Sekarang ini mereka 5 beradik terkontang-kanting tak tahu nak buat apa, sementelah pula ibunya begitu teruk dilanda penyakit kemurungan setelah kematian arwah ayahanda mereka, makan minum mereka berlima betul-betul bergantung kpd ihsan orang ramai.

Sdra Azman, Ketua NGO Wargakilang Terengganu bagitau, NGO Wargakilang pun tak tahu nak buat apa, sebab kami pun bukannya ada DANA. Kalaulah ada sesiapa yang ada kenal orang-orang kuat politik kat area Bukit Kuang, Kemaman ini, mohon tolong gie bantu sat.

Aduih - ramainya orang susah di bomi Malaya ini.

Tak tau nak tulih apa dah.

Tkasih sajalah yang dapat diucapkan kpd rakan-rakan yang tak jemu-jemu membantu kerja buat kami di NGO Wargakilang ini. Beras sekampit yang tuan-tuan kirim mai itu pun besar manfaatnya.

Moga kerja buat kita selama ini mendapat keredhaanNYA.

Terima Kasih

Mohd Monier Mat Din,
monier@yahoo.com
http://www.moniermatdin.blogspot.com
facebook/wargakilang.
27.7.14

No comments: