Sunday, September 7, 2014

WARGAKILANG: Jln-Jln Masuk Kg Hari Malaysia 2014


Waktu di MRSM dulu, saya ada seorang sahabat baik dari Selama Perak. Kami rapat dari tingkatan satu hinggalah ke Amerika, dan terputus hubungan utk beberapa lama sehinggalah zaman siber dan FB menemukan kami kembali.

Yg jadi rapatnya waktu kat asrama itu mungkin kerana kami dari latarbelakang yg sama - asal dari kg, keluarga susah berbanding majoriti rakan2 yg lain, dan juga kerana kami berdua ini antara yg tercorot dlm subjek b. Inggeris, maklumlah anak kg, waktu form one tu nak sebut "picture" pun tak berapa reti, pi sebut "pik-tu-rey" - sayalah tu, lembab sungguh!

Tapi siapa sangka, daripada team yg tercorot BI tu, kami berdua lepas juga pi US.

Saya mula lost contact dgn sahabat saya ini waktu di US sebab kami pi univ berbeda. Last sekali saya dengar cerita nama sahabat saya ini keluar paper di US - dapat anugerah best photographer ka reporter ka apa entah untuk seluruh negeri OKLAHAMA di Amerika.

Lama selepas tu bila balik Malaysia, saya terus terputus hubungan tak tau dia kerja mana. Last2 saya nampak satu artikel besar kat muka depan suratkhabar The Sun, ada nama beliau kat situ sebagai reporternya.

Bangga saya.

Saya cakap kat anak2:

"Inilah dia kawan abah yg teruk bahasa inggeris hari tu, sekarang ini jadi reporter - suratkhabar omputih lagi"

Sebab tu saya cukup yakin anak2 org miskin dan susah ini kalau diberi peluang insyaallah mereka pun boleh berjaya seperti anak org2 kaya juga.



Kerana itu, bila melihat gambar dua anak kecil sedang bermain basikal buruk di hadapan rumah mereka, dinding buluh beratap rumbia - di SELAMA, Perak ini, padang ingatan saya terus teringatkan sahabat saya tadi.



Saya tak pasti zaman kanak2 sahabat saya itu, tetapi di daerah yg sama, selepas 45 tahun kemudian masih ada lagi anak2 kecil yg menghuni rumah attap tanpa bekalan terus arus letrik, cuma menumpang letrik dari rumah jiran melalui wayar yg panjang - bila hujan kena off atau pun kena hati2 sebab pernah kena shock sebelum ini.



Nak minta rumah bantuan yg sempurna pun tak cukup syarat sebab tanah yg diduduki bukan tanah sendiri, hanya menumpang rizab jalan.



Entahlah - dah 57 tahun dah negaraku merdeka, orang dah pi ke Angkasa mana dah nu, tapi masih ada anak2 bangsa yg hidup sedemikian. Mungkin benar kata2 Pak Ungku Aziz: "Walau apa pun org kata, isu kemiskinan masih tetap merupakan agenda utama permasalahan bangsa"



Mudah-mudahan peluang yg pernah diberikan kpd saya dan sahabat saya dari Selama utk mengubah masa depan kami itu, peluang yg sama dapat diberikan kpd anak-anak ini.



Insyaallah, melalui peluang pendidikan yg sempurna mampu melontarkan mereka keluar dari orbit kemiskinan ini.

Jika tiada aral melintang, insyaallah pada 16 Sept sempena cuti Malaysia nanti, team NGO Wargakilang melalui prog JJMK Hari Malaysia akan berkunjung ke sana lagi.

Berminat nak join : Berkumpul di ADTEC Mahang 16.9 jam 8.30-9.00 pagi.
Target: 20 family yg akan dikunjungi nanti.

(Gambar2 courtesy skuad riki Wargakilang - Tn Hj Efendy Hashim, Wahab Isa, Ahmad Radzi, cikgu Sujari Ehsan)

Terima Kasih

moniermatdin@yahoo.com
6.9.14
http://www.moniermatdin.blogspot.com
www.facebook.com/wargakilang

No comments: