Sunday, November 23, 2014

JJMS WARGAKILANG: Jln2 Musim Cuti Sekolah


Tak sampai beberapa bulan lepas, dalam program NGO Wargakilang membantu keluarga penoreh getah yang dihimpit derita dek harga getah merudum dan juga hari menoreh yang tidak menentu - kerana musim hujan, kami telah berkunjung ke kampung halaman sahabat kami, Tn Haji Satar AJK Wargakilang di pedalaman Naka, Kedah dengan membawa sedikit sumbangan beras dan brg2 keperluan harian untuk beberapa keluarga di sana.

 (Tuan Hj Satar di kampung halamannya di Naka, Kedah)

Antara penerima tersebut ialah seorang Makcik dalam gambar di bawah, yg saya ada catat namanya tetapi tersilap letaklah pula buku catatan itu kat mana.


(Yang saya ingatnya, Makcik ini NGO Noreh Getah Orang, pendapatan tak sampai RM300 sebulan, Ibu Tunggal kematian suami, ada anak-anak yang bersekolah dan ada yang tidak bersekolah - tercicir kerana miskin tak mampu nak sara semua anaknya sekolah)

Bila balik ke rumah, wajah dan cerita makcik ini macam-macam terbayang2 dan terngiang2 di telinga saya, awat la teruk sangat anak bangsa kita MISKIN sampai tak boleh hantar anak sekolah ini?

Kebetulan dalam waktu yang sama, timbul cadangan dan perbincangan sesama kami untuk buat program JJMS (Jln2 Masuk Kg bagi bantuan masuk Sekolah) seperti kasut, pakaian sekolah beg alat tulis dan sebagainya. Lalu, sembang pi sembang mai, kami memutuskan untuk memilih kampung-kampung di pedalaman NAKA, Kedah ini sebagai lokasi untuk bantuan pakaian dan peralatan sekolah ini. Dan, seperti biasa, kerana NGO kami tiada dana, maka kami terpaksa mengharapkan bantuan sahabat2 yang membaca kisah riki kami ini untuk tolong sponsor pakaian dan peralatan persekolahan yang berkenaan. Insyaallah, kalau ada yang sudi nak bantu, kami boleh tolong tunjukkan jalannya ke sana.

Berikut adalah sedikit rakaman perjalanan skuad riki NGO Wargakilang ke lokasi berkenaan di hujung minggu yang lalu.


(Kami di Wargakilang, bila pi riki main RODONG (terjah) saja, jumpa mana-mana orang yang kami rasakan miskin, kami akan tanya ada tak budak-budak sekolah anak-anak orang susah yang rasa kami boleh tolong bantu)


(Pun begitu, kami tidak shortlist membabi buta, kdg2 ada yang nampak mcm susah tapi anak-anak kerja hebat2 di ibu kota. Untuk semua keluarga yang direkomenkan kpd kami sdra Wahab (bertopi) selaku Ketua Wargakilang Utara dan Tn Hj Fendi (berkopiah) ketua skuad riki Wargakilang akan interview bakal penerima terlebih dahulu, jika layak barulah kami ambik ukuran size kasut seluar dan baju anak-anak yang berkenaan)


(Untuk memudahkan tugasan, skuad riki wargakilang bawa size kasut sekolah yang diambil terus drpd pembekal di Pulau Pinang)

 (Sdra Zaidi, AJK Wargakilang tengah duk ukur size kasut seorang pelajar perempuan)

(Bergilir-gilir ambik ukuran, kecik besar semua kena ukur)

 (Mudah-mudahan ada yang sudi sponsor kasut baru ganti kasut lama yang dah haus nak koyak dah ni)

(Sdra Shukri, TYDP Wargakilang sendiri turun padang ambik size seluar dan baju yang dibawa sizenya setiap satu dari kedai pembekal di Pulau Pinang - boleh tahan juga nak test sorang2)


(Besar kecil, satu keluarga test baju seluar sorang-sorang, Tn Haji Fendi sibuk catat bacaan)


(Seronok adik ini Pakcik Zaidi bagi dia cuba test baju dan kain baru)


(Fuh - tegak berdiri adik ini dapat try baju baru, belum dapat lagi - baru test tu, nanti kami datang lain bawa yang betul-betul baru)


(Yang ini pula tengah test seluar, kat luar sana bersusun tunggu nak masuk try sorang-sorang)


(Yang ini tak pakai baju, terus sarung seluar - boleh nampak ada pakcik Wargakilang dah mula penat keletihan, tersandar ke pintu)


(Adik ini mungkin segan kat pakcik-pakcik Wargakilang agaknya, dia minta emaknya tolong testkan dia pakai kain sekolah itu kat dapur)

 (Menjelang petang, memang jelas kelihatan pakcik-pakcik wargakilang ini dah hampir pancit, terus melunjur atas lantai)


(Sehari suntuk, dalam dan luar rumah masuk kampung keluar kampung, masuk rumah orang itu masuk rumah orang ini ambik size kasut, seluar baju dan juga tudung. Kalau tak ada stamina, boleh pancit ini)


(Lebih kurang jam 9.30 malam, Hj Fendi SMS saya - saya tak turut serta sebab ada urusan lain - Hj Fendi bagi tau team riki masih ada dua tempat lagi nak pergi. Fuh, hebat sungguh stamina rakan-rakanku ini)

(Ini dah hampir tengah malam dah ini, tapi tuan rumah ini pastinya menerima kedatangan skuad riki ini dengan penuh terharu dan rasa gembira)


Apa tidaknya, Bapa Tunggal anak 4 yang hidup menumpang di tanah ihsan orang dengan rumah kotak bersaiz kurang lebih 10x10 ini memang hidup dalam serba keterpayahan dan penuh kedaifan. Rumahnya begitu sempit, di situlah ruang tamu dan di situlah tempat tidur. Tak mampu beli langsir, hanya gunakan lebihan kain pemidang pilihanraya dan juga jalur gemilang sebagai penghalang antara ruang depan dan bilik kecil sebelah. Boleh lihat seronoknya anak lelaki beliau yang berbaju biru itu melihat si kakaknya cuba try baju sekolah baru.

Sebetulnya, program bantuan kasut sekolah, baju sekolah dan lain2 alatan sekolah anjuran NGO Wargakilang ini bukan hanya terhad di Utara sahaja, plan kami nak extend hingga ke Kelantan, Terengganu dan merata tempat lagi - kerana kami tahu kemiskinan ini bukan hanya wujud ada di Kedah sahaja, tetapi di mana-mana negeri pun ada.

Misalnya, tak jauh dari Kota Bharu Kelantan.

Sahabat kami, sdra Che Jaafar wassap mai kisah Ibu Tunggal yang kematian suami di bawah.


(Ibu tunggal anak 5, mengambil upah cuci botol dengan upah RM2.50 untuk setiap 100 biji. Dalam sehari boleh cuci antara 200 ke 300 biji botol, dapatlah kurang lebih RM7.50 sehari, makna kata pendapatannya hanyalah sekitar RM200 sebulan)


(Makcik Fatimah seronok tak sangga bawa keluar tunjuk contoh baju pengawas anaknya bil sdra Amran, wakil kami di Kelantan pi riki rumah beliau baru-baru ini bagitau kata kami nak bantu dapatkan baju baru untuk anaknya nanti)

Kami berharap ada rakan-rakan yang sudi bantu kami tolong sponsor kain baju sekolah untuk keluarga2 seperti ini.

Bukan sahaja di Kedah atau pun Kelantan, tadi saya call sahabat saya, sdra Azman Ketua Wargakilang Terengganu di Kemaman. Dia kongsi cerita pengalaman beliau bantu persediaan awal persekolahan tahun lepas.

Cikgu sekolah mengadu ada anak-anak murid yang tak datang sekolah bila sessi  persekolahan baru dibuka, bila cek tengok baru tahu - budak2 itu segan nak datang sekolah sebab takut cikgu minta yuran tahun lepas yang belum berbayar, dan ada juga yang takut nak datang sekolah takut kena denda sebab mak ayah tak dapat sediakan pakaian untuk pasukan seragam dan sebagainya. Azman bagi tau, mak ayah budak2 itu duk tunggu duit bantuan kerajaan RM100 itu untuk beli baju, bayar yuran dan sebagainya. Kerana itu ada yang sebulan kemudian baru masuk sekolah bila bantuan RM100 itu tiba.

Macam itu pun ada.

Insyaallah, dalam semua kes yg berkenaan, kalau kita sama-sama dapat menggembeleng tenaga tolong sediakan pakaian sekolah dan alatan persekolahan, sedikit sebanyak insyaallah dapat membantu meringankan beban keluarga2 ini. Orang alim kata, jika kita melepaskan kesulitan orang lain di dunia, insyaallah di Akhirat nanti Allah SWT akan melepaskan kesulitan kita di SANA kelak. Wallah hu aklam.

Kepada rakan-rakan yang berminat nak tumpang membantu, bolehlah hubungi sdra Aznee Othman, Setiausaha NGO Wargakilang yang ditugaskan untuk koordinatekan program ini (Tel: 0124323305).

Mudah-mudahan kerja buat kita ini ada manfaatnya.

Terima Kasih

moniermatdin@yahoo.com
23.11.14
http://www.moniermatdin.blogspot.com
facebook/wargakilang

1 comment:

IBU PUSPITA said...
This comment has been removed by a blog administrator.