Sunday, December 18, 2011

JJMS Wargakilang: Antara Pendidikan dan Kemiskinan

Kurang lebih 2 minggu saja lagi musim persekolahan akan bermula. Ada waris yang sudah pun membuat persediaan untuk anak-anak ke sekolah, dan ada yang masih belum bersiap apa-apa.

Di kesempatan cuti hujung minggu yang lalu, pada tanggal 17 Dis 2011 bersama-sama dengan rakan-rakan drpd NGO Wargakilang, kami telah diberi masa dan lapangan untuk turun ke beberapa buah perkampungan di sekitar kawasan Parlimen Kulim Bandar Bharu untuk menghulurkan bantuan, khususnya untuk persediaan persekolahan dalam apa yg kami namakan sebagai JJMS: Jln-Jln Masuk Sekolah.

Bukan setakat beg dan peralatan sekolah yang disumbangkan, tetapi kawan-kawan kami dari berbagai buah kilang di sekitar Penang/Kedah ini turut membawa barang-barang keperluan harian seperti beras, gula, minyak, garam dan sebagainya. Di samping itu kami turut juga membawa sebuah kenderaan 4WD TRITON penuh dengan kain baju terpakai yang dikirim oleh rakan-rakan (ada yg kirim mai dari KL sana).

Di persinggahan yang pertama, kami turunkan barang-barang sumbangan itu di sebuah Dewan Orang Ramai di Kg Sg Tengas. Bersama-sama kami ialah JKKK Kg Sg Tengas yang membantu mengumpulkan waris dan pelajar2 untuk menerima bantuan tersebut.


(Berebut-rebut org kampung di sini memilih kain baju terpakai. Sorang makcik tu kata, t.kasih banyak-banyak la bawa kain baju ni – sebab sekarang ini musim KENDURI!!)


(Anak-anak dari perkampungan Sungai Tengas)


(Murid-Murid Sek Keb Sungai Taka dan Sek Keb Sungai Batu)

Seronok tak kira anak-anak ini dengan beg dan peralatan sekolah baru. Setiap orang kami bekalkan dengan KAMUS ENGLISH-MELAYU supaya kalau ditakdirkan depa kerja kilang mcm kami bila besar nanti, taklah depa kekok sangat nak cakap omputih.

Di Sekolah Keb Sg Taka pula kami dibantu oleh seorang guru sekolah berkenaan yang kebetulan pernah bekerja kilang sebelum ini, kemudian berhenti dan menyambungkan pelajarannya di bidang perguruan. Beliau berjaya mengumpulkan waris-waris dan pelajar-pelajar keluarga miskin/susah drpd 2 buah sekolah; Sek Keb Sg Batu dan Sek Keb Sg Taka.

Bukan setakat beg dan peralatan sekolah dan brg2 keperluan harian yang dihulurkan – tetapi, kami turut mengadakan ceramah motivasi untuk waris dan pelajar secara percuma.

Asalnya ceramah motivasi ini tidak ada dalam jadual kami, tetapi saya yang volunteer – kerana terngiang2 dalam telinga saya kata-kata seorang sahabat – kata beliau:

“Hangpa dok masuk kg bagi bantuan kat org miskin ini tak selesai masalah, depa tu perlukan pancing bukannya ikan. Hangpa bagi ikan, depa makan ikan tu habis hari tu aja lah, kalau bagi pancing, boleh depa pi mancing ikan untuk makan, untuk jual dan sebagainya”

Masalahnya sahabat saya yg cakap tu, dia sendiri tak bagi apa – ikan tak bagi, pancing pun tak bagi.


(Salah seorang Pakcik dgn anaknya sedang menerima beg dan peralatan sekolah)


(Pakcik yg sama teruja tak terkata menerima sumbangan brg2 keperluan seharian. On the way keluar, Pak Guard sekolah tahan kami, dia kata kesian kat pakcik tu dok tunggu tepi pintu pagar sekolah, tak ada org nak bawa brg2 tu balik rumah dia – tak ada kenderaan, nak kena upah org tlg angkut dengan motosikal ka apa)

Berbalik kpd cerita pancing tadi, oleh kerana kami hanyalah sebuah NGO kecik, hanyalah sekumpulan pekerja-pekerja kilang yang tak punya apa-apa dana khusus, Cuma mengharapkan kwn2 turun bawa brg2 sumbangan sendiri-sendiri bila ada apa-apa aktiviti, maka tak mampulah kami nak tawarkan pancing seperti yg dinyatakan itu.

Lalu, apa yg kami ada hanyalah sekedar sekelumit ilmu motivasi diri untuk dikongsi.

Di kedua-dua tempat itu, saya kongsikan cerita dgn waris tips mcm mana nak bagi anak dapat UPSR 5A (kebetulan 5 org anak saya yg pertama Tuhan anugerahkan depa dapat 5A). Dgn pelajar2 pula saya kongsikan pengalaman bagaimana saya yg anak org susah asal dari Baling Kedah, waktu kecik rumah tak ada api tak ada letrik, akhirnya boleh belajar sampai ke Amerika.

(Motivasi untuk waris dan pelajar: antara yg saya tekankan – Tidak ada termaktub dalam Al-Quran mahu pun Hadith atau pun dalam perlembagaan Negara atau mana-mana Akta yang mengatakan bahawa kalau ayahnya kerja menoreh getah atau pun kait dahan kelapa sawit, maka WAJIB lah besar nanti anaknya juga jadi penoreh getah atau pun pengait dahan kelapa sawit).

Kami tekankan kpd kedua-dua pihak, Waris dan Kanak-Kanak bahawa sanya satu-satunya jalan keluar drpd kepompong kemiskinan ini ialah melalui PELAJARAN. Kami berharap tips motivasi ini bersama-sama dengan beg dan peralatan sekolah itu akan mampu menjadi satu persediaan yg berguna untuk anak-anak ini menjelang musim sekolah dibuka nanti. Mudah-mudahan.

Walau pun begitu, motivasi hanyalah motivasi, sebagai penceramah motivasi mahu pun orang politik, kita boleh cakap dan ceramah berdegar-degar tapi bila Ujian Tuhan Turun, siapa pun tak boleh buat apa. Mereka yg miskin ini bukan mereka yg pilih nak jadi miskin, kalau boleh mereka pun tak mau miskin, tapi apakan daya takdir tuhan sudah pun menetapkan begitu.

Misalnya, ada seorang waris yg kami temui, seorang ibu tunggal, matanya kelam, ada 2 orang anak bersekolah, tinggal dgn ibunya yg agak tua. Ibunya pula mencari rezeki menoreh getah di tepi rumahnya. Pokok getah itu pula bukan pokok tanam tapi tumbuh liar secara semula jadi, ada la beberapa batang saja, tapi cukup untuk menyara anaknya yg kelam dan 2 orang cucunya itu beserta dengan 2 orang anak-anak yatim piatu yg juga masih bersekolah dan perlu dibantu.

Saya tak dpt siarkan gambar mereka di sini atas sebab-sebab tertentu, tapi saya nak tunjuk dua keping gambar di sini yg saya pun tak tau nak ulas mcm mana.
(Kolah untuk tadah air hujan di belakang rumah)

(Untuk minum, air disedut dari telaga yg tak serupa telaga di sebuah kawasan berpaya berdekatan)

Bila ditanya tak adakah bekalan air, makcik tua ini cakap sudah bertahun-tahun dipotong. Tak mampu nak bayar bil air; kerana itu mereka terpaksa mengharapkan air hujan dan air telaga berdekatan.

Sedih – sampai miskin macam itu sekali orang-orang kita!

Penutup: sebagai rakyat biasa, marilah sama-sama kita turun padang membantu rakyat2 biasa yang lain ini. Kita boleh ambik contoh geng-geng pekerja kilang NAZA di Gurun Kedah misalnya; depa hantar satu team, mai sekolah kat sini bagi RM2700, minta cikgu tolong settle bayaran persediaan nak masuk sekolah nanti kpd murid-murid yang layak menerimanya. Terima kasih kpd pekerja2 kilang NAZA, khususnya Ustaz Ku Md Ali dan anak-anak buahnya. Moga ramai lagi yang akan melakukan yg serupa.

Sekian, sekadar perkongsian untuk renungan bersama.

moniermatdin@yahoo.com
19.12.11
http://www.moniermatdin.blogspot.com

No comments: