Tuesday, November 12, 2013

WARGAKILANG: JJMS Ijok, Perak


Seperti di tahun-tahun yang lepas, tahun ini sekali lagi kami di Wargakilang bercadang mengadakan program Jln-Jln Masuk Kg untuk bagi sumbangan sempena persediaan anak-anak masuk sekolah nanti, dalam apa yang kami sebut sebagai JJMS (Jln-Jln memberi bantuan untuk masuk Sekolah).

Banyak dah tempat yang kami pergi, kali ini kami teringat cerita L/Kpl (B) Paklong Mat Lazim di sempadan Baling/Kulim, Kedah waktu kami berkunjung ke rumahnya di malam merdeka yang lalu.

    (Menyambut Malam MERDEKA di rumah Paklong Mat Lazim)

Terngiang-ngiang di telinga kami Paklong Mat Lazim bercerita kisah di zaman askarnya, bersama rakan-rakan seplatun, memburu pengganas kominis 15 hari 15 malam dari Air Kala di Banjaran Bintang hingga ke belantara Ijok, Perak.

Kami pun tak berapa tahu sangat Ijok ini di mana, kalau type kat google map pun tak ada, cuma keluar Ijok di Selangor sahaja - hmm, mungkin lepas ke dalam sangat kot Ijok, Perak ini.

Sembang pi sembang mai, seorang sahabat mencadangkan program JJMS kali ini diadakan di kawasan Ijok, yg terletak dalam daerah Selama, Perak.

(Riki di pedalaman Ijok bersama team NGO Wargakilang)

Rupa-rupanya, Ijok ini tak berapa jauh sangat - sekurang2 nya untuk saya yang dilahirkan di daerah Baling, Kedah ini; Baling dan Ijok ini rasanya cuma dipisahkan oleh Banjaran Bintang sahaja. Pun begitu, seumur hidup saya tak pernah menjejak kaki ke sana, hinggalah sewaktu riki bersama rakan-rakan NGO Wargakilang baru2 ini.

Kelihatannya, seperti juga org2 kampung di pedalaman Baling, rata-rata penduduk di sini adalah keluarga penoreh getah atau pun kerja kampung.

(Merentasi denai kampung hampir 1 km utk ke sebuah rumah penerima)


(Caruk sungai di belakang rumah, landscape impian untuk mereka yang tinggal di kota)

Antara yang paling menarik, dan kami pun tidak sangka, rupa-rupanya di bumi Ijok ini terdapat sebuah air terjun yang sesetengah orang panggil Air Terjun Lata Puteh, yang merupakan air terjun yang ke-3 tertinggi di Asia Tenggara.

(Pemandangan dari salah sebuah rumah penerima, jelas kelihatan Air Terjun Late Puteh, nun jauh putih menyerlah di belakang sana)
                    
 (Dalam perjalanan ke rumah yang lain, kami mengambil kesempatan singgah di kaki Air Terjun ini)

Waktu nak bergambar ini, seorang sahabat kata "kita duk amik gambaq nie, nanti orang kata kita riak nak menunjuk pula".  Saya kata:

"Biaq pi lah orang nak kata apa, tapi kalau gambar-gambar ini mampu menarik kawan-kawan ikut mai bawa beras dan beg sekolah untuk orang-orang kampung yg miskin tertekan dengan kos sara hidup yang makin meningkat ini, kira alhamdulillah lah!!"

 (Tapi, memang betul pun, tempat ini memang menarik, kalau yang kaki ambik gambar, memang boleh terleka, cumanya di sini kami tak pula temui kawasan resort tempat tinggi seperti di Genting Highland)

Pun begtiu, nun jauh di kaki bukit sana, kehidupan penduduknya tidaklah seindah pemandangan alam dari atas sini.

(Pakcik Lias dan Isterinya yang tampak keletihan, terpaksa terus menoreh getah walaupun masing-masing sudah dimamah usia - terutamanya kerana di bahu merekalah bergantungnya makan minum 4 orang cucu mereka yang masih bersekolah)

 (Rumah ini masih menggunakan dapur kayu, sesuatu yang mungkin asing bagi anak-anak di kota)

(Kayu-kayu hutan yang sudah dibelah, berjemuran di hadapan laman sebagai sumber bakar seharian)

Antara keluarga yang tidak kami lupakan ialah rumah Abang Nan, walaupun cacat OKU sejak lahir tapi tidak mengharapkan simpati orang. Dengan kudrat yang ada, alhamdulillah mampu membesarkan 4 orang anak2 nya yang masih bersekolah dengan mengambil upah membaiki motorsikal di bengkelnya.

 (Bukan saja Abang Nan cacat OKU sejak lahir, anaknya yang darjah 3 ini juga mewarisi cacat yg serupa)

Selain keluarga Abang Nan, ada satu lagi keluarga yang saya secara peribadi rasa ralat dan tersentuh sangat-sangat. Lupa nak tanya nama penuh ayah budak-budak ini, tetapi di sinilah, tak jauh dari kaki Air Terjun yg ke-3 tertinggi di Asia Tenggara inilah, tinggalnya sebuah keluarga dengan 5 orang anak, yang bongsu  bayi 3 bulan, dalam sebuah rumah berdinding plywood tanpa ada bilik tidur di dalamnya.

(Sewaktu kami tinggalkan keluarga ini, sayup-sayup terdengar si bayi 3 bulan itu menangis mendayu-dayu, tak pastilah kerana tiada susu atau pun sakit digigit nyamuk rimba)

Sesekali tanpa diundang, terlintas juga di padang pemikiran saya ini, kaum polikus di atas sana, yang selalu bertingkah sakan di dewan parlimen yang mulia itu, pernah berkunjungkah mereka ke rumah rakyat marhain seperti ini?

Sekian, sedikit perkongsian kisah perjalanan kami di pedalaman Ijok dalam ruangan yang agak terhad ini.

Kepada rakan-rakan yang berminat ingin berkonvoi (boleh bawa family), dipersilakan join kami dalam program JJMS di Ijok, Perak nanti, iaitu pada tarikh 8 Dec 2013.

(Insyaallah kita akan berkelah bersama keluarga di sepanjang aliran sungai di hutan dara ini)

Kepada yang berminat, bolehlah bawa mai brg2 sumbangan berupa peralatan persekolah seperti beg, alatulis dll dan juga barang2 keperluan harian seperti beras, gula, tepung, kopi susu minyak dan sebagainya. Bawalah sorang sikit, sampai di tempat berkumpul nanti kita akan kumpul ramai-ramai dan agih-agihkan kepada keluarga-keluarga yang berkenaan.

Untuk tujuan logistics dan koordinasi, bolehlah SMS kepada saya at Monier 012-4128209.
Details akan dimaklumkan kemudian. Terima Kasih.

Moga kerja buat kita ini akan dikira sebagai amal jariah yang berkekalan; dan mudah-mudahan kita semua akan diganjarkan dengan imbalan yang setimpal di sana kelak. Insyaallah.

13.11.13
facebok/wargakilang



2 comments:

Mila@Rimbun said...

bilalah agaknya boleh menyertai JJMK ni.. tengok gambar ni rasa sebak plak, kita hidup senang lenang tp masih lagi tak bersyukur, sedangkan ada yg lebih dhaif dari kita..

Mohd Monier Bin Mat Din said...

Details JJMS WARGAKILANG ijok, Perak 8.12.13.

Register thru sms to Monier 0124128209.

Tempat berkumpul: Pusat Latihan Teknologi Tinggi (ADTEC) Mahang, Kulim Kedah.

Jam: 8 pagi.

GPS: N 05 20.148' E 100 44.769.

Urusan sumbangan: sila hubungi TYDP NGO WARGAKILANG sdra Shukri at 0195407859.

Tkasih.