Thursday, October 31, 2013

"Yg Penting Bagi Budak2 Makan Dulu"



Lepas maghrib tadi, waktu pi buat grocery bulanan pi beli brg2 rumah kat kedai runcit berdekatan, saya call Ustaz Asyraf, Mudir Madhad Tahfiz Baitul Hikmah minta dia mai jumpa saya kat kedai runcit itu, nak bagi RM200 yang seorang sahabat minta tolong sampaikan.

Saya bukan tak mau pi ke Madhad tu, tapi sebab kalut sikit, tu yg minta Ustaz keluar mai. Tak sampai 20 minit rasanya, Ustaz Asyraf mai dengan motor dia, mai ikut jalan short cut meredah batas ban di antara permatang bendang di area Kg Guar Lobak, Padang Serai, Kedah. Sebaik-baik saja saya hulur kat dia 4 helai note RM50 yang ada sahabat sedekah tu, saya dengar Ustaz Asyraf cakap:

 "Alhamdulillah - syukur, terima kasih banyak-banyak lah. Ini, saya nak habag kat Abang Monier pun rasa segan"

Awatnya Ustaz? - lepas tu panjang lebar Ustaz Asyraf bercerita kat saya, kisah depa cuma tinggal dalam RM190 ka RM200 lebih mcm tu nak tampung makan minum murid2 kat Tahfiz dia (semua perempuan) yg ada lebih kurang 30 orang itu.

Dia macam dah lama duk cari orang tempat nak mengadu, tak tau nak habag kat sapa dah, kisah waris2 yg kebanyakannya bukan orang senang, tak mampu nak bayar yuran RM200 sebulan tu. Seorang waris tu cuma kerja pasar malam, dia mai jumpa Ustaz pun segan nak habag kata dia suami isteri yg punca pendapatan yg tak menentu di psr malam tu, buat masa ini tak mampu nak bayar yuran dua org anak mereka yg mengaji di situ. Hat seorang tu pula punca pendapatan tak menentu juga, duk buat kerja repair machine basuh dan sebagainya, duk janji hujung tahun nie nak bayar yuran anaknya yg tertunggak tu, tak tau boleh bayar ka tidak.

Kata Ustaz, ramai yg tersangkut selepas Raya Puasa hari tu sebab duit yuran RM200 tu depa buat belanja raya, natijahnya Ustaz dan Ustazah suami isterilah yang menanggung semuanya. Depa pun bukan ada duit sangat. Gaji depa? - kalau ikutnya RM800 sebulan, last sekali gaji depa pun tak sempat nak kampoi. Kata Ustaz:

" Saya cakap kat Ustazah, gaji kita tak apa lah - yang penting budak2 ini dapat makan dulu!"

Saya tanya Ustaz, kalau kawan-kawan nak bantu, apa yg depa boleh tolong. Ustaz jawab:

"Beras, alhamdulillah setakat ini banyak lagi, ada orang bagi hari tu, kalau dapat MINYAK dan GULA, alhamdulillah lah sebab sekarang ini duit saki baki yg ada duk kena beli MINYAK dan GULA ini..."

Makanan basah macam mana pula? Ustaz cakap, dengan harga temenung naik sampai RM10 sekilo baru2 ini, Ustaz dah stop beli ikan, cuma bagi budak2 tu makan ayam dan telur saja.

Untuk kwn2 yg selalu ikuti blog saya, kisah Madhad ini pernah saya tulis suatu ketika dulu di bawah tajuk "KISAH MESIN BASUH" - iaitu kisah dua org suami isteri yg mengabdi-kan diri mereka untuk menghidupkan sebuah Madhad Tahfiz di Padang Serai Kedah.

Selalunya bila saya pi melawat madhad tu, nampak saja kereta saya masuk, budak2 tu terus lari masuk kelas/asrama, dan kemudian ada sorang dua keluar mai dengan berpurdah, payah nak amik gambar depa - sehinggalah seorang sahabat berjaya TANGKAP gambar depa tengah duk pi melawat Ustazah depa waktu beliau terlantar kena masuk hospital tak lama dulu.



(Lihat lah wajah-wajah anak2 kecik/remaja muslimah ini - walaupun berpurdah tapi jelas boleh nampak kejernihan iman di mata mereka.)

Ada masa, mai lah melawat dan bantu mereka. Kalau sesiapa nak bagi sumbangan, bolehlah berhubung dengan Ustaz Asyraf direct at 0125795935. 

Terima Kasih.

Moga ada manfaatnya buat semua.

moniermatdin@yahoo.com
30.10.13
http://www.moniermatdin.blogspot.com
facebook/wargakilang

NOTA:
Saya dimaklumkan oleh Ust Asyraf pada 2 Dec 2013 bahawa nama Madhad ini telah ditukar kepada nama MADHAD TAHFIZ BAITUL QURAN. Boleh hubungi Ust Asyraf at 0125795935 untuk maklumat lanjut. Tkasih

(Nota: Kisah kami di NGO Wargakilang "bertemu" secara tak sengaja dengan Madhad Tahfiz yg terpinggir ini pernah saya garapkan di Blog ini di link yang berikut)

http://moniermatdin.blogspot.com/2013/03/kisah-mesin-basuh.html

No comments: