Saturday, January 25, 2014

Kisah Tiga Dalam Satu


Tadi waktu tengah drive bawa kereta, duk fikir sorang-sorang, awat la kebelakangan ini banyak sangat kes-kes kemiskinan tahap kronik yang kami temui. Sudah lebih 10 tahun saya bergiat bersama NGO Wargakilang dalam program kerja amal, JJMK Jln2 Masuk Kg membantu keluarga susah dan miskin ini, tapi kebelakangan ini jumlah kes miskin tegar yang kami temui bukan berkurangan, malahan makin bertambah dan kekerapan kami dihidangkan dengan kes-kes yang sedemikian turut bertambah.

Misalnya dalam masa satu bulan saja di bulan Januari ini, saya sendiri sudah dipertemukan dengan 3 buah kes kemiskinan yang dirasakan sewajarnya sudah tidak wujud lagi di zaman siber sekarang ini. Tak tau lah pasal apa, mungkin ini sekali gus melambangkan suasana ekonomi yang kurang menyenangkan.

Mungkinkah kesan kenaikan harga barang yang heboh diperkatakan itu telah mengakibatkan yang KAYA menjadi SUSAH, yang SUSAH menjadi MISKIN, dan yang MISKIN menjadi KEDANA. Wallah hu aklam.

Berikut adalah sedikit kisah untuk dikongsikan. Moga mampu menjadi  galakan kpd rakan-rakan yang aktif dalam kerja-kerja amal untuk terus melipat gandakan usaha membantu golongan-golongan yang sedemikian, dan moga-moga juga dapat membantu pihak-pihak berkenaan menyedari dan menginsafi bahawa nun jauh di bawah sana, sememangnya wujud golongan marhain yang kurang bernasib baik yang perlukan pembelaan, dan perlukan usaha yang berterusan yang lebih giat daripada pihak atasan.

Kisah mereka ini hanyalah secebis daripada ribuan kisah-kisah lain yang tidak terpilih untuk siaran. Mereka hanyalah mewakili rakan-rakan marhain yang sama waktu dengannya.

1. Kisah Pak Chin dan Beras

Baru2 nie waktu keluar tengahari amik anak kat sekolah, terdengar kat radio seorang intelek jemputan khas duk cerita tentang isu kenaikan harga barang. Pusin pi pusin mai saya dengar dia duk ulang cerita benda yang sama - kita semua kena jimat cermat, kena hemah berbelanja, ukur baju di badan sendiri.

Bila saya tengok gambar Pak Chin NGO (Noreh Getah Orang) tak pakai baju dlm gambar ini, saya mcm nak tergelak.


Nak jimat mcm mana dah, duit pun tak dak; nak ukur baju, baju pun tak pakai.

Dak aih, ini saya nak kongsi kat sini sabuah lagi cerita realiti, kisah hidup kaum NGO di pedalaman, yg tertekan dengan kenaikan harga barang dan kos sara hidup yg naik mendadak ini.

Dua tahun yang lalu kami NGO WARGAKILANG pernah melawat keluarga ini bila ada org habag kat kami kisah anak-anak Pak Chin lapaq tak makan, 2 hari tak makan nasi sebab Pak Chin tak dak duit nak beli beras.

Kisahnya, mata Pak Chin jadi kelam, tak boleh pi menoreh, tak menoreh maka tak dak duit nak beli beras.

Pusin pi pusin mai, dapat pinjam RM10 kat kwn. Dengan duit tu lah Pak Chin beli beras dua kilo dan ikan masin sikit bagi anak2 dia makan, Pak Chin sendiri makan nasi dgn garam saja.

Dua tahun yg lepas Pak Chin dpt berkampit2 beras bila NGO Wargakilang buat prog jln2 masuk kg bulan ramadhan singgah di rumah Pak Chin, dan sejak tu juga bila kwn2 bagi beras fidyah saya akan bawa pi rumah beliau. Sebab sibuk dgn prog jln2 masuk kg NGO Wargakilang kat tempat lain khususnya di luar Kedah, kami pun dah lama tak pi jengok Pak Chin hinggalah cuti maulud baru2 ini.



Kebetulan waktu kami sampai bawa beras dan brg2 sumbangan kwn2 tu, isteri Pak Chin dan anaknya sedang sibuk duk "pilih beras".



Saya tanya Pak Chin beras ada lagi ka? Dia cakap:

"Ha, ini tengah duk pilih beras hat Monier bagi dua tahun lepas nie la"

Tu dia aih - beras DUA TAHUN duk simpan lagi. Bila kami cek tengok, beras itu dah naik lunyai, rapuh nak jadi mcm tepung dah.


Rupa2nya ada beras yg Pak Chin simpan sebagai spare untuk kecemasan - kot2 dia terputus beras suatu hari nanti sebab dia tau deritanya bila tak ada beras. Kebetulan hari kami sampai tu, Pak Chin sudah buka stok kecemasannya ini.


Sebab kami ada bawa beras fresh untuk Pak Chin, sahabat saya Hj Fendi minta beli beras yg dah hancur/rapuh tu nak bagi ayam dia makan. Dapat lah juga duit utk Pak Chin hari tu.


Kesian anak isteri Pak Chin, terpaksa "pilih" beras sebiji-biji nak masak makan; kalau tidak kenalah makan beras hancuq yg hanya layak bagi ayam makan.

Saja nak share cerita ini nak habag kat intelek cerdik pandai yg sembang bab ekonomi tinggi2 tu, sesekali masuklah ke kg2 melihat sendiri masyarakat marhain di bawah sana. 


2. Kisah Pak Mahadi dan Budu

Alhamdulillah, weekend baru ini sekali lagi diberi masa, kesihatan dan kelapangan utk bersama rkn2 di NGO Wargakilang dlm prog jln-jln masuk kg membantu keluarga miskin/susah, kali ini nun jauh di pedalaman Kuala Krai Kelantan. Trip kali ini turut disertai oleh sekumpulan sukarelawan dari team temanhidupku.com dari KL.


Kesemua sekali ada 30 keluarga yg menerima sumbgan, yg rata2nya adalah warga NGO (Noreh Getah Orang) ataupun yg uzur miskin daif tak mampu buat kerja.


Dlm ramai2 itu, kisah Pak Mahadi yg kena strok, lelah cakap tercungap2 dgn isterinya sakit kencing manis tahap kritikal ini begitu meninggalkan kesan yg mendalam pada diri saya.


Walaupun hidup dalam serba kekurangan dan tidak berdaya buat kerja dan hanya bergantung hidup kpd duit JKM RM400 sebulan, tetapi anak2nya berjaya belaka - seorang di UiTM, seorang di Institut Teknikal, seorang di Sek Seri Putri ( dpt 5A UPSR hari tu), dua orang lagi di sekolah berdekatan. Hebat - hidup susah bukan penghalang kejayaan.


Melalui rakan Wargakilang kilang Kelantan sbg penterjemah (saya antara paham sebab dah la loghat klate dia pekat, tambah dgn strok pula, tak berapa paham ke butir), Pak Mahadi cukup seronok cerita kisah anak dia dapat belajar di KL. Antara bangga itu, dia cakap:

"Saya sendiri dah 57 tahun, tapi tak pernah sampai Kuala Lumpur"


Bila saya tanya dia mcm mana beliau survive dgn RM400 sebulan tu, cukup ke nak hidup sebulan byk tu? Dia cakap, alhamdulillah cukup, tapi kadang2 terputus juga. Dua tiga kali dia duk ulang cakap...saya x berapa paham, cuma dpt tangkap perkataan PUTUS dan BUDU saja.

Rupa2nya dia nak habag:

"Pernah sekali tu, putus tak ada duit nak beli lauk, dua hari - MAKAN NASI DENGAN BUDU saja"

(Dalam perjalanan pulang, sahabat saya dari Kelantan yang menetap di Kuala Lumpur bagitau, beliau hampir sebak bila Pak Mahadi cakap dia makan nasi gaul dengan budu sahaja, sebab bagi sahabat saya ini, cerita orang makan nasi kuah budu ini sepatutnya sudah tidak wujud lagi di zaman siber ini. Wallah hu aklam).

Kebetulan antara barang-barang sumbangan yang dibawa itu ada dua tiga botol BUDU, terus saya buka plastik dan hulurkan BUDU tersebut kepada Pak Mahadi.


Dan tanpa ditanya, Pak Mahadi cakap:
"Budu ini pun dah naik harga dah. Dulu RM1 aje sebotol, sekarang dah naik 20 sen jadi RM1.20"

Mengenepikan perbezaan fahaman politik sesama; kalau ada sesiapa yg mengatakan kenaikan harga barang tidak banyak memberi kesan kpd rakyat bawahan ini, maka sesungguhnya kenyataan itu adalah tidak benar.

Pihak2 yg berwajib, mohonlah berbuat sesuatu tentang isu kenaikan harga barang ini; semua orang terasa termasuklah golongan miskin tegar di pedalaman. Tak percaya, jom ikut kami masuk kg lagi di lain ketika.


3. Kisah Mr Yow dan Basikal Tua

Siang tadi waktu pi lead group CSR tempat kerja pi bagi sumbangan Hari Raya Cina kpd sekumpulan keluarga yg kurang berkemampuan di sebuah perkampungan Cina yg berdekatan, saya rasa seronok sangat bila melihat kegembiraan yg terserlah di wajah para penerimanya.


Tak habis2 mereka mengucapkan "TIMA KASIH TIMA KASIH" kepada kami.


Bila saya renung dan tenung gambar dlm hp saya ini, baru terperasan rupa-rupanya kemiskinan dan kesusahan keluarga2 yg hidup dlm serba keterpayahan di bumi Malaysia ini bukan hanya terhad kpd kaum-kaum tertentu sahaja. Di semua tempat ada insan2 yg kurang bernasib baik yg perlukan bantuan dan sumbangan.

Saya merasa bertuah kerana untuk kesekian kalinya dapat menjadi "posmen" membawa bantuan kpd mereka2 yg berkenaan. Seronoknya bila melihat orang yg kurang berkemampuan merasa seronok - hasil usaha tangan kita, tak dapat digambarkan dgn kata2.

Ada masa joinlah mana2 group NGO atau pun kumpulan charity, anda boleh rasa sendiri nikmatnya buat kerja-kerja amal ini.

Tkasih

Moga ada manafaatnya.

25.1.14
http://www.facebook.com/wargakilang

No comments: