Thursday, March 27, 2014

WARGAKILANG: Jln2 Masuk Kg Johor / Pahang


Aktiviti NGO Wargakilang lebih tertumpu di kawasan Utara, dan kebelakangan ini mula bergerak di Pantai Timur khususnya di negeri Kelantan dan Tganu. Sejak kebelakangan ini pula saya banyak menerima pertanyaan drpd rakan-rakan di Selatan bila pula Wargakilang nak turun mai ke kawasan mereka.

Makanya, hujung minggu baru2 ini, memenuhi permintaan beberapa orang sahabat berkenaan, sempena cuti sekolah, alhamdulillah kami dari Utara dan juga aktivist WK dari KL dan Pantai Timur dapat juga mengadakan program JJMK Jln2 Masuk Kg buat julung-julung kalinya di kawasan Selatan, di sempadan Endau Mersing Johor dan juga Endau Rompin Pahang.



(Seawal jam 8.00 pagi para peserta konvoi berkumpul di perkarangan Masjid Endau, Mersing Johor)


(Bacaan doa ringkas oleh Cikgu Roslan, seorang aktivist masyarakat di sebelah sini)



(Konvoi 21 buah kenderaan pelbagai jenis membelah kesunyian pagi di kawasan perkampungan Endau, Mersing Johor - jln mini tar kampung yang muat satu kereta sekali lalu)



(Sesekali bertemu dengan jalan permatang antara petak sawah yang tidak berturap)


(Di sebuah desa pedalaman di negeri Johor: para penerima dan wakil penerima di hadapan barangan sumbangan kwn2 - sama saja senarionya seperti  di kg2 lain yg pernah kami pergi di pedalaman Kedah, Perak, Kelantan dan juga Terengganu - wajah2 kemiskinan rupa2nya tidak banyak berbeza warnanya)



(Di sebuah kampung lain di negeri Johor)

Kesemua sekali ada 60 orang penerima yang menerima sumbangan yg dibawa sendiri oleh para peserta atau pun yang dikirimkan melalui rakan2 yang turut serta; 30 penama di Negeri Johor dan 30 lagi di Negeri Pahang. Semua penerima sumbangan sudah pun dikenal pasti terlebih awal; dan alhamdulillah seperti juga dalam siri-siri JJMK Wargakilang sebelumnya, senarai penerima ini memang tepat pada sasarannya.

Sudah lebih 10 tahun kerja buat kami di NGO Wargakilang ini, dan sambutan memang menggalakkan. Bila ditanya kpd rakan2 yg turut serta sebab apa depa suka ikut program Wargakilang ini, depa habag kata antara sebabnya kerana sumbangan mereka sampai terus kpd SASARAN.

Di bawah ini adalah sedikit sedutan sinopsi ringkas beberapa orang penerima yg sempat dimuatkan dlm ruang blog yang agak terhad ini, nak habag kata insyaallah sumbangan yang dikirim kwn2 itu kami pastikan sampai kpd golongan sasaran.


(Pakcik dalam gambar ini misalnya, seorang Bapa Tunggal, kelihatannya ada masalah penyakit berkaitan kulit - seorang diri membesarkan anak2nya yang masih kecil dan meningkat remaja, dengan hanya berbekalkan punca pendapatan bekerja sebagai Awak-Awak di Bot orang dengan pendapatan bulanan yang tak seberapa. Sumbangan brg2 makanan seperti beras, telur, gula, tepung, garam dll ini memang amat bermakna buat beliau dan anak2nya) 


(Kakak berbaju ungu - sedang menerima sumbangan zakat drpd salah seorang peserta - tiada apa2 punca pendapatan, suami baru 13 hari meninggal dunia. Masih berduka dengan pemergian suami, belum terpikir nak kerja apa utk membesarkan anak2nya)


(Pakcik ini pula, waktu sihatnya kerja bendang, sekarang nak jalan pun berpapah, tinggal bersama isteri dan seorang anak angkat - diuji hidup, tiada dikurniakan zuriat)


(Pakcik Tua ini pula, walau pun nampak petah cuba bercakap, saya dimaklumkan oleh anak perempuannya yg ayahnya berpenyakit nyanyuk.)

Nampak cantik pakcik ini bersila di atas tikar, tapi jika diselak tikar getah itu, di bawahnya hanyalah tanah tidak bersimen.


(Rumah mereka ini jauh ke dalam, hanya kenderaan 4WD saja yang boleh masuk - kenderaan lain kami nasihatkan jangan masuk, minta tunggu kat luar)


(Rumah ini tiada bekalan air, untuk air minum terpaksa keluar ke jalan besar pi minta kat rumah2 jiran)

Anak perempuan Pakcik ini habag kat saya, dia dan suami serta anak2 terpaksa balik mai dari KL menetap di rumah yang tak serupa rumah di kg pedalaman ini  sebab nak jaga si ayahnya ini. Baguslah kalau sesiapa yang dapat anak-anak seperti ini yang sanggup mengorbankan kesenangan dan kemewahan diri semata-mata sebab nak jaga orang tua. Kesian juga dengan cerita anak pakcik ini kalau musim hujan jenuh mereka nak mengharung jalan becak keluar ke jalan besar. Tak sangka masih ada lagi di Negeri Pahang tempat macam ini.


(Para peserta yang kami nasihatkan suruh tunggu di jalan besar, depa pulun juga jalan kaki nak masuk mai)


(Ini adalah air telaga sumber bekalan air mandi dan basuhan dan mungkin juga utk minum di kala terdesak. Ish, tak tau nak kata apa lah - sekali pandang mcm tempat **** berkubang aje)


(Bila time nak masuk tadi, depa boleh berjalan kaki menapak mai, time nak keluar pakat letih dan mengah habis, nasib ada banyak 4WD, laki pompuan dan anak2 pakat terpa naik)


(Destinasi terakhir ialah ke sebuah rumah di tengah kawasan bendang di Rompin Pahang)


(Rumah yang tadi tiada bekalan air, terpaksa guna telaga yang tak serupa telaga. Rumah yang ini pula tak ada bekalan letrik, terpaksa guna pelita karbaid yang orang duk niaga di pasar malam tu, tak tanyalah pula pasal apa tak ada letrik)


(Sebahagian para peserta - ada yg dah balik selepas zohor tadi, memang penat dan meletihkan bagi yang tak biasa dengan program JJMK ini - bergambar ramai berlatarbelakangkan sebuah rumah pesawah di tengah bendang, yang entah apa sebabnya, walaupun jelas pencawang letrik ada di sebelah kanan, tapi rumah ini tak ada bekalan letrik. Harap2 pihak2 berkenaan sudi membantu keluarga ini)

Demikianlah serba sikit secara ringkas catatan perjalanan kami kali ini, kpd kwn2 yang kirimkan brg2 sumbangan, persaksikanlah bahawa amanah tuan/puan sudah pun kami sempurnakan. 60 penerima bukannya sedikit, nasib baik ramai kwn2 yang turun mai dengan 4WD, alhamdulillah memudahkan kerja.

Dan akhir sekali, sebagai YDP NGO Wargakilang, saya ingin merakamkan jutaan tkasih yang tidak terhingga kpd semua yang terlibat dlm menjayakan program JJMK Wargakilang di Endau Mersing dan Endau Rompin ini, bukannya senang nak organize program di tempat yang jauhnya hampir 12 jam perjalanan daripada pusat kami di Utara sana nu. 

Tkasih semua, dan tkasih yang tidak terhingga kpd rakan2 yang tak serik2 mengikuti konvoi JJMK kami di mana saja kami pergi, seperti sdra Muhairy dari Kulim Kedah dalam gambar di bawah ini. 


(Sdrra Muhairy sedang menyampaikan sumbangan kpd seorang penerima di Rompin, Pahang - yg hidup mereka sekeluarga memang sebijik mcm kata pepatah kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Kdg2 di sebelah pagi Abang ini turun ke bendang, dan petangnya turun ke laut atau pun sebaliknya bergantung kpd cuaca. Perit sebenarnya hidup dlm dunia hari ini dengan kos sara hidup yang meningkat naik ini)

Sdra Muhairy, rakan kami berbaju oren dari Kulim ini sebenarnya bukannya sihat sangat. Beliau sudah pun tidak bekerja lagi, kerana mendapat pencen ilat - sedang bertarung dengan kanser di tahap kritikal. Sepatutnya tak dapat turun sebab ada appointment dengan doktor pakar di sebuah hospital di P Pinang, tapi dia pi tukaq appointment tu semata2 nak turun mai juga.

Sekali tu waktu masuk kg di Negeri Kedah, dia ada cerita kat saya kisah kwn2 duk perli dia, kata mcm2 - hang tu dah la tak sihat, tak kerja, tapi duk kalut pi tolong orang, bla bla bla...

Saya kata kat dia tak apa.

Ustaz habag, sementara hidup ini, kita kena kejar 5 Perkara sebelum 5 Perkara.

(saya tak ingat hat mana dulu, pakai hentam ja)

1. Masa Muda sebelum Tua
2. Masa Sihat sebelum Sakit
3. Masa Lapang sebelum Sibuk
4. Masa Kaya sebelum Miskin
5. Masa Hidup sebelum Mati

Saya kata kat Muhairy, kebanyakan org yang berminat nak buat kerja amal ini dah berusia dah, dah sakit2 dah, sibuk dengan kerja2 kat ofis dan kat rumah sibuk dgn anak2 dll, walaupun ada duit banyak tak kaya tara mana sebab sibuk bayar hutang dan sibuk nak tambah simpanan dan beli aset/harta dll.

Ringkas ceritanya, kebanyakan kita (termasuk diri yg menulis), PERKARA 1 hingga 4 dah tak berapa nak ada dah. Yang kita-kita semua ada ialah No-5: Ya, kita semua alhamdulillah masih hidup.

Maka itu Muhairy, sementara kita masih hidup dan bernafas, kita buatlah apa yang perlu kita buat.
Pedulikan apa orang nak kata.

Sorry jadi tulisan tazkirah lah pula.

Moga ada manfaatnya catatan saya kali ini.

Tkasih

28.3.14

No comments: